Na Coca-Cola maakt ook rivaal PepsiCo al zijn flessen uit gerecycleerd materiaal. Tegen 2022 moeten alle flessen in België uit 100% gerecycleerd plastic bestaan.
Fruitsap al volledig gerecycleerd
Een week nadat Coca-Cola een versnelde overschakeling naar volledig gerecycleerde flessen bekendmaakte in België, komt PepsiCo nu met hetzelfde nieuws op de proppen. Vanaf 2022 zullen in België normaal gezien alleen nog drankflessen uit 100% gerecycleerd plastic – het zogeheten rPET-materiaal – worden verkocht. De duurzame verpakkingen zijn duurder, geeft de topman in Het Nieuwsblad toe, maar of die meerprijs ook aan de consument wordt doorgerekend, zal van de retailers afhangen.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om tegen 2030 50% van de flessen uit gerecycleerd plastic te maken, maar die doelstelling wordt al dit jaar gehaald, kondigt regiomanager Wim Destoop aan. Vandaag worden de grote verpakkingen Tropicana-fruitsap al in de 100% gerecycleerde verpakkingen aangeboden. Binnen twee jaar volgen de merken Pepsi, 7UP en Mountain Dew.
Ook minder en andere verpakkingen
“Juist in deze moeilijke tijden van crisis moeten we onze verplichtingen niet vertragen, maar versnellen om bij te dragen aan een circulaire economie en een duurzame wereld. Het verminderen van het gebruik van nieuw plastic en het streven naar 100% gerecycleerd plastic in frisdrankflessen is hier onlosmakelijk mee verbonden”, klinkt het.
PepsiCo’s uiteindelijke ambitie is om “bij te dragen aan een wereld waar plastic nooit afval wordt”. Daarom probeert de frisdrank- en snackproducent ook de hoeveelheid verpakkingen te reduceren, bijvoorbeeld door het gewicht van flessen te verminderen. “Ook kijken we naar totaal nieuwe manieren hoe onze consumenten kunnen genieten van onze producten door het gebruik van innovatieve materialen en de inzet van herbruikbare oplossingen zoals SodaStream”, aldus nog Destoop.