Pepsi gaat dit voorjaar een bar-restaurant openen in het hippe Meatpacking District in New York. Is het meer dan een stunt?
The Kola House
Het frisdrankmerk maakte de plannen vorige week bekend. De nieuwe eet- en drankgelegenheid zal The Kola House heten, naar de kolanoot die ooit aan de oorsprong van het colarecept lag (maar die er nu wellicht niet meer in zit).
De loungebar zal cocktails serveren op basis van Pepsi, en gerechten die erbij passen – of die aansluiting vinden bij de merkwereld van Pepsi. Daartoe heeft het merk de beroemde mixoloog Alex Ott onder de arm genomen.
Belevingsruimte
The Kola House wordt een echte belevings- en ontmoetingsruimte, die ook plaats biedt aan concerten en events in samenwerking met Live Nation. Naast het flagshiprestaurant in New York zou The Kola House ook pop-uplocaties openen op grote events, zoals het festival Lollapalooza.
Op deze manier hoopt Pepsi weer aansluiting te vinden met een jongere generatie consumenten. Een zakenmodel op zich zal de horeca-activiteit van Pepsi dus wellicht niet worden, wel een manier om de marketingpropositie van het merk een verjongingskuur te bezorgen en de innovatiekracht van het bedrijf een boost te geven.
In elk geval moeten de traditionele frisdrankmerken iets doen. Ze verliezen in de VS al tien jaar aan een stuk omzet en marktaandeel aan andere drankjes, die scoren met een hipper of gezonder imago: energiedrankjes, smoothies, koffie…