15 miljard euro voor Corona
AB InBev, dat vandaag al de helft van Grupo Modelo in handen heeft, biedt voor elk Modelo-aandeel 9,15 dollar. Het bod loopt af op 31 mei en waardeert de overname op 15 miljard euro.
De Belgische groep moet wel meteen de Amerikaanse activiteiten van Grupo Modelo weer verkopen, aangezien AB InBev in de Verenigde Staten al marktleider is dankzij Budweiser. Die toegeving moest AB InBev doen aan de Amerikaanse concurrentiewaakhond, die zich tegen de overname had verzet omdat AB InBev meer dan de helft van de Amerikaanse markt in handen zou krijgen.
Toch is dat ruim voldoende voor ’s werelds grootste brouwer, die zo meteen een cruciale rol speelt in Mexico, een absolute groeimarkt voor bier, en meteen ook voor een miljard dollar aan synergieën verwacht.
Volgende stap: Pepsi & co?
Intussen gonst het van de geruchten over een nieuwe paringsdans, dit keer tussen AB InBev en PepsiCo. Het is een publiek geheim dat beide bedrijven al jaren met elkaar flirten. AB InBev neemt vandaag al het gros van de distributie van PepsiCo buiten de Verenigde Staten voor zijn rekening en bottelt eveneens voor de Amerikaanse fridrankenreus. Voor AB InBev vertegenwoordigen de frisdrankactiviteiten intussen aleen tiende van de groepsomzet.
Dat de geruchtenmolen opnieuw op volle toeren draait, is te danken aan Nelson Peltz. Die Amerikaanse miljardair en belangrijk aandeelhouder van PepsiCo stuurt openlijk aan op een fusie met Mondelēz. De miljardair is trouwens ook een belangrijke aandeelhouder in het vroegere Kraft. Uit die fusie zou een absolute wereldspeler op de snackmarkt moeten groeien, maar in dat nieuwe concern zou voor de frisdrankenafdeling nog slechts een ondergeschikte rol zijn weggelegd.