Het koffiebedrijf Pelican Rouge verhuist zijn Belgisch kantoor aan de Boomsesteenweg in Aartselaar naar het Kendall-gebouw aan de Brouwersvliet in Antwerpen. Daarmee komt het bedrijf weer thuis op de plaats waar het in 1863 allemaal begon.
Terug naar 1863
Meer dan 150 jaar geleden gingen de handelaar in koloniale waren Joseph van Leckwyck en zijn zonen aan het Eilandje in Antwerpen van start met de Continentale Maatschappij voor het Branden van Koffie. Als handelsmerk kozen ze voor ‘De Roode Pelikaan’. Het ging om de eerste professionele koffiebranderij in België.
Zowat hondertwintig jaar zou dat zo blijven. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw kwam de Roode Pelikaan echter in Nederlandse handen. Bovendien verdween de industriële activiteit uit het stadscentrum, omdat het wegens milieuredenen niet langer evident was om op die plaats een dergelijk bedrijf in stand te houden. De productie zit sindsdien in het Nederlandse Dordrecht.
In 2014 zou de Roode Pelikaan ook zijn naam kwijtspelen. Voortaan werd het Pelican Rouge. Internationaal bekte de Nederlandse naam niet goed en bovendien vielen Nederlandstaligen over de oud-Nederlandse schrijfwijze met twee ‘o’s.
Eerst de shop, dan de administratie
In 2015 keerde het bedrijf niettemin terug naar zijn wortels met de opening van de Pelican Rouge Experience Shop, die de consument weer moet laten kennismaken met het merk. De shop moest ook de eerste worden in een netwerk van dergelijke zaken in de hoofdsteden van landen waar het bedrijf actief is.
Nu keert ook de Belgische administratieve en commerciële hoofdzetel vanuit Aartselaar terug naar Antwerpen, om zich naast de Experience Shop te vestigen. Door de groei van de voorbije jaren en de vooropgestelde verdere expansie was de huidige locatie te klein geworden.
Marktleider op bedrijvenmarkt
Het bedrijf telt 316 werknemers. Zij werkten vorig jaar een omzet van 54,5 miljoen euro bijeen. In totaal werden vorig jaar in België 217.605.072 kopjes Pelican Rouge-koffie gedronken.
Pelican Rouge is de voorbije jaren in België marktleider geworden op gebied van koffie in bedrijven, waar het liefst 14.900 automaten heeft staan. Daarnaast is het merk aan een opmars in de horeca bezig. De koffies van Pelican Rouge worden geschonken in 1.875 horecazaken.