Samen met zijn neef Wim Peeters runt Jan Peeters de groep Peeters-Govers, de grootste franchisenemer van Albert Heijn in België. Later dit jaar openen ze hun achtste en negende vestiging van de Nederlandse supermarktketen.
Blauw bloed
Hoewel de eerste gesprekken tussen Peeters-Govers en Albert Heijn uit 2011 dateren, duurde het toch tot 2015 eer er een overeenkomst uit de bus kwam. In 2011 werden de onderhandelingen stopgezet, maar drie jaar later had een nieuwe poging meer succes. “Ik heb toen gelijk gezegd: ik vind jullie eigenlijk de blauwe duivel. Overal waar jullie open gaan, rollen er koppen en toch zijn jullie een koel Hollands concept. Ik lust jullie niet. Dat vond Albert Heijn best wel een interessante uitspraak”, schetst Jan Peeters het relaas van die tweede toenaderingsronde tegenover Distrifood.
Daarna ging de bal aan het rollen en tussen november 2015 en maart 2016 opende het duo zijn eerste vier Albert Heijn-winkels in België. Ondertussen telt de groep zeven vestigingen en nummer acht en negen openen nog dit jaar de deuren. “Ik kan nu wel zeggen dat er blauw bloed door mijn aderen stroomt”, aldus Peeters.
De waarden van Albert Heijn sluiten volgens de ondernemer perfect aan bij de vier kernwaarden van zijn familiebedrijf: vers, bewust lokaal en persoonlijk. Naast die waarden noemt hij vooral de uitgekiende logistieke processen de grote kracht van Albert Heijn. Daardoor kunnen de voorraden beperkt worden en is er weinig derving.
Expansie
De winkels van Peeters-Govers boeren goed. De omzet is intussen meer dan verdrievoudigd. “Wij hebben bijvoorbeeld al 40 jaar een winkel in Antwerpen waar 7.000 klanten per week kwamen. Vandaag zijn er dat 25.000 per week.” Door de lagere prijzen (gemiddeld zo’n 15%), zijn de marges wel kleiner geworden, maar daarover klaagt Peeters niet: “Vroeger waren het werk en alle risico’s voor ons, nu neemt Albert Heijn een deel daarvan over.” Voor volgend jaar mikt de franchisenemer op een omzet van 180 miljoen euro. In 2012 bedroeg die nog 35 miljoen euro.
Al blijft de vraag wat de komst van Jumbo naar België teweeg zal brengen. Peeters vreest voor een prijzenslag en is daar bezorgd om, als ondernemer maar ook als mens: “Sommige promoties gaan nu al te ver. Boeren en producenten moeten ook nog wat kunnen verdienen.” Toch hoopt hij dat het niet zo’n vaart zal lopen als in Nederland. “Er zijn wel lessen getrokken. Prijzen kunnen niet blijven zakken.”