Ondanks vragen van de Gegevensbeschermingsautoriteit wil Carrefour in België toch starten met een test rond betalen met de vingerafdruk. Volgens de retailer is het zogenaamde ‘MyFinger’-project wel degelijk in lijn met de Europese GDPR-regels.
Gevoelige informatie
De supermarktketen had de plannen al aangekondigd in het najaar van 2019: na eerdere tests met het koppelen van de vingerafdruk aan de klantenkaart, wil Carrefour nu ook nagaan of klanten te vinden zijn voor betalen met de vingerafdruk. Na een eerste registratie zou dan geen bankkaart of pincode meer nodig zijn, enkel een druk op de vingerafdruklezer. Gisteren bevestigde de retailer aan persagentschap Belga dat een test in een Brusselse winkel wel degelijk zal plaatsvinden.
Daar stelt de GBA zich vragen bij, zo blijkt. “Nu we het nieuws horen over het nieuwe experiment met betalingen via de vingerafdruk is de kans groot dat we onze inspecteurs langssturen. Ik kan nog niet formeel bevestigen dat we dat effectief zullen doen, maar de kans lijkt me groot“, zegt voorzitter David Stevens aan De Tijd. Hij wijst erop dat de Europese GDPR-richtlijn bedrijven verbiedt om biometrische gegevens – zoals vingerafdrukken – te verzamelen, tenzij gebruikers expliciet hun toestemming geven terwijl ze ten volle begrijpen welke risico’s ze lopen. Het gaat om erg gevoelige informatie: een paswoord dat gehackt wordt, kan je vervangen, je vingerafdruk niet.
Carrefour-woordvoerder Aurélie Gerth zegt in een reactie dat de retailer samenwerkt met gespecialiseerde bedrijven om de beveiliging te garanderen. Ze benadrukt dat het om een tijdelijke test gaat in één winkel. In Roemenië – waar dezelfde privacyregels zouden gelden – gebruikt de keten hetzelfde systeem ook al een tijdje, naar eigen zeggen zonder problemen.
RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress 2020 – Consumer relevance in a digital world Op 6 februari vindt de zevende editie van het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress plaats. Hoe maak je als retailer het verschil in een wereld waar digitaal het nieuwe normaal is? Door net zoals vroeger beter te zijn in iets wat relevant is voor jouw doelgroep. Ontdek hoe en waarom slimme keuzes maken de sleutel is tot succes. Dit jaar op de line-up:
Speciale prijs voor retailers: €275 (excl. kosten & BTW) U kan uw kortingscode aanvragen door een e-mail te sturen naar info@retaildetail.be. |