(publireportage) Pauwels Sauzen, opgericht in 1909 en bekend van in de frituren, lanceerde in 2021 onder zijn eigen merk een retailassortiment. Vorig jaar werden grote stappen gezet in dit foodretailkanaal want vandaag is het merk haast niet meer weg te denken in de supermarkt.
Grote stappen gezet in de retailmarkt
Dit door een eigenzinnige aanpak, de nodige flexibiliteit en gerichte ondersteuning. De prioriteiten voor dit jaar? Maximale rotatie. Mede dankzij een uitgekiende marketingaanpak. Ook fastfoodketen Quick koos inmiddels voor Pauwels Sauzen als leverancier voor zijn cups.
“Onze aanpak, de ondernemende drive, de gerichte ondersteuning en de flexibiliteit die we aanbieden, vallen duidelijk in de smaak”, aldus Mark Cardon, Commercial Director bij Pauwels Sauzen. “Dit jaar willen we het assortiment verder uitbreiden en finetunen, maar gaan we ook voor maximale rotatie. Voor dat laatste doen we grote inspanningen op vlak van marketing, zodat het merk nog bekender wordt bij het grote publiek.”
Strategische aanpak: differentiëren via smaakervaring en communicatiestijl
“Pauwels Sauzen is een ondernemend familiebedrijf dat strategisch blijft investeren in de toekomst en vanuit de lange termijn visie vertrekt”, vertelt Mark Cardon. “Als nieuw merk de retailmarkt betreden in een gevestigde categorie zoals koude sauzen, is geen sinecure.” Op vraag van de consument ging de sauzenfabrikant toch deze uitdaging aan. “We kregen alsmaar meer de vraag vanuit de consument waarom onze geliefde frituursauzen niet te vinden waren in de supermarkt. De consument kwam ons namelijk al op verschillende plaatsen tegen. Zo vallen de verschillende beachflags in het straatbeeld op aan de frituur, maar kent men ons ook van het veldrijden”, gaat Mark verder.
Om zich te onderscheiden heeft het merk volop ingezet op jonge en kleurrijke verpakkingen en hanteert het een eigenzinnige communicatiestijl. Ook zijn de sauzen van Pauwels wat vaster van consistentie en heeft elke saus een eigen twist . “We zetten al vanaf het begin in op smaakervaring. Zo wordt onze Cocktailsaus bereid met cognac en zijn we in staat om sauzen te maken met een “bite”. Onze Looksaus wordt bijvoorbeeld gemaakt met fijne stukjes look en ook onze Tartare bevat kleine stukjes ui”, vult Mark aan. De consument test graag nieuwe smaken uit tijdens het BBQ-seizoen, de sauzenfabrikant weet hier slim op in te spelen met haar uitgebreide assortiment. Naast de klassieke smaken zoals Mayonaise, Cocktail, Andalouse, Tartare en Samurai biedt Pauwels ook nieuwe smaken aan zoals Burger, Happy, Kebab, Brasil en Algérienne.
Flexibiliteit: zowel in assortimenten als in promoplanning
Het sauzenmerk onderscheidt zich bovendien ook door te werken met flexibele promoplannen. Het merk staat zo in principe telkens bij één bepaalde keten in promotie. “Retailers zien dan ook vooral een toegevoegde waarde in ons merk, aangezien we telkens met een voorstel op maat komen en er inspraak is in het assortiment en in welke acties er gegeven worden. We willen vooral dat onze klanten zich kunnen onderscheiden zodat de marges gezond blijven voor iedereen.”, laat Mark ons weten. Kortom stelt het sauzenmerk flexibiliteit en een unieke aanpak voorop.
Gerichte ondersteuning: inzetten op zichtbaarheid in straatbeeld, op het verkooppunt en via de digital highway
“Wanneer onze sauzen in het winkelrek liggen, zit het werk er nog niet op voor ons”, vertelt Mark. De sauzenfabrikant zet namelijk actief in op geotargeting. “Wanneer er een promotie loopt bij een bepaalde retailer, dan zorgen we ervoor dat we het doelpubliek digitaal bereiken met advertenties om deze promo uit te lichten.” Verder is het merk ook zichtbaar op affiches en digitale schermen langs de toegangswegen naar de supermarkt bij mooi weer. Pauwels werkt daarnaast ook samen met bekende influencers die zich richten op de doelgroep en organiseert verschillende tastings in supermarkten. “Er volgen ook nog tactische radiogolven. Op TV zullen we ook zichtbaar zijn op de zender Njam!, zodat we ook via dit kanaal foodies kunnen bereiken.”
Ondernemende drive: amper anderhalf jaar na start reeds brede distributie
In 2021 kon de sauzenfabrikant zo’n 250 zelfstandige supermarkten overtuigen. Challengers als Jumbo en Cora sprongen al snel mee op de kar. Zij zagen namelijk mogelijkheden om zich te differentiëren in hun aanbod koude sauzen. “We kregen daarna kansen met tweede plaatsingen, in/outs en campagnes bij enkele grote retailers, waaronder Delhaize. We konden daardoor dan ook eind vorig jaar in onderhandeling gaan met verschillende ketens en kregen hierdoor een vaste positie in het schap”, aldus Mark.
Dat levert nu een brede distributie op. Zo kan de consument Pauwels in zowel landelijke als regionale ketens terugvinden over heel België. Naast Jumbo, Cora, Alvo en Smatch/Match kwamen Delhaize, Carrefour, Lidl en Albert Heijn erbij. Bij Lidl ligt Pauwels zelfs als enige A-merk in de categorie, bij Aldi volgt deze zomer nog een in/out-actie. Bij Colruyt Group liggen de sauzen van Pauwels al in de rekken bij Alvo en Spar en volgt er binnenkort ook een test bij Okay.
“Pauwels zal ook in de toekomst blijven verrassen. There is more to come. Stay in touch!”
Liggen de unieke smaken van Pauwels sauzen nog niet bij u in de winkelrekken? Of wenst u een instore tasting in uw winkel? Contacteer ons dan via deze link!