Als eerste A-merk in België lanceert Passendale dit najaar een halfharde biologische kaas. Een logische stap volgens het merk, en een passend antwoord op een groeiende vraag vanuit de markt.
Privatelabelverhaal
Consumenten zijn op zoek naar gezonde en natuurlijke voeding: zonder additieven, puur, natuurlijk, lokaal… Ook bio past perfect in dat plaatje. Bovendien gaat het niet om een voorbijgaande trend, maar om een blijvend fenomeen: het segment groeit al meer dan tien jaar met dubbele cijfers in zowat alle Europese landen. Mensen kiezen voor bio omwille van de gezondheid, de smaak, de kwaliteit en het milieu.
Zeker in zuivel is bio een factor van belang: de markt groeit met 42% sinds 2012, één op twee consumenten koopt nu biozuivel. In kaas vertegenwoordigt bio 1,5% van de omzet. Alle segmenten groeien, maar sneetjes het hardst (+17,4%). En er liggen opportuniteiten, want tot nu toe is biokaas een haast exclusief privatelabelverhaal. “Bio is een logische stap voor Passendale”, zegt merkmanager Elke De Block van Savencia Fromage & Dairy Benelux. “We hadden altijd al een heel natuurlijk product, zonder bewaarmiddelen, met een eetbare natuurkorst, gemaakt van 100% Belgische melk en met vegetarisch stremsel. Onze kaas heeft bovendien een laag zoutgehalte en is lactosevrij.”
Investeringen
De kaasmakerij in Passendale is bio gecertificeerd sinds 2017, en maakt al een tijdje biokaas voor zusterbedrijf Söbbeke. De producent heeft controle over de volledige keten: de kaas wordt zelfs ter plaatse versneden en verpakt, vertelt kaasmeester Hans De Praeter. “Recente investeringen met het oog op hygiëne, schimmelbeheersing en luchtcirculatie hebben dit bioverhaal mogelijk gemaakt. We plannen de productie van biologische kaas telkens als eerste taak in de ochtend, zodat de biokaas nooit in aanraking komt met de andere kazen.”
Voortaan is Passendale Classic nu ook verkrijgbaar met het bio-label. Het productieproces is identiek, het enige verschil is de grondstof: 100% Belgische biomelk. Net als de bekende klassieker is het een toegankelijke kaas met een smeuïge textuur, de typische kleine gaatjes en de bekende ronde vorm.
Scherp geprijsd
De prijs mag geen drempel zijn voor de shopper: daarom opteerde Savencia voor een 150g-verpakking (vijf sneetjes) tegen een adviesprijs van 2,99 euro – net onder de psychologische grens van 3 euro dus. “Dat is een toegankelijke prijs voor een biokaas. Per kilo is Passendale Classic Bio ongeveer 17% duurder, terwijl andere biokazen vaak tot 30% duurder zijn dan gewone kaas.”
Sinds begin september is de nieuwe kaas beschikbaar in de winkels van Carrefour en Colruyt Group, ook Delhaize zal het product in het assortiment opnemen. Er is ook een uitvoering voor de snijtafel beschikbaar. Een digitaal communicatieplan en een mooie visibiliteit in de winkel ondersteunen de lancering.
Stijgende vraag
Om met eigen ogen te zien hoe een modern biologisch zuivelbedrijf vandaag tewerk gaat, trekken we naar bioboer Jacob Devreese in Lo-Reninge. Zijn vader maakte de omschakeling naar bio al gedeeltelijk in 1994: er was toen sprake van overproductie in de melksector en hij ging een samenwerking aan met kaasmakerij Het Hinkelspel in Gent. Na de dioxinecrisis in 1999 explodeerde de vraag naar biomelk en concentreerde hij zich nog uitsluitend op biologische koemelk. In 2008 nam Jacob het bedrijf over. Met 200 koeien en een productie van 450.000 liter per jaar behoort het tot de grotere in zijn sector.
Waarin verschilt een biologisch melkveebedrijf van andere? “We telen ons gmo-vrije veevoeder zelf, met natuurlijke mest en natuurlijke onkruidbestrijding. Grasklaver is de basis: dat is rijk aan eiwitten en makkelijk te telen. Ook krijgen onze koeien graan – de gehele plant – aangevuld met erwten en veldbonen.” Gebruik van antibiotica wordt sterk beperkt. Tweemaal per jaar krijgt de boerderij controleurs over de vloer, tussendoor zijn er ook onverwachte controles.
Hogere prijs
De koeien zijn het resultaat van een driewegkruising tussen de rassen Holstein, Scandinavisch rood en Fleckvieh: zo verkrijg je sterkere dieren die makkelijker met ruw voer omgaan, vruchtbaarder zijn en minder vatbaar voor ziektes. Weidegang is essentieel, want dierenwelzijn is belangrijk in de biosector. De dieren krijgen meer stalruimte, zijn rustiger, de kalfjes blijven bij de moeder. Daardoor is de levensduur ook langer.
Boeren krijgen voor hun biomelk een hogere prijs, die bovendien stabiel is dankzij jaarafspraken. “De vraag stijgt, het enthousiasme van de boeren ook. Het is wel harder werken.” De melk wordt opgehaald door de coöperatieve Biomilk.be, die ook levert aan de kaasmakerij in Passendale. Of biologische melk lekkerder is dan andere melk? “Tja… De samenstelling verschilt, ze bevat onder andere meer omega 3 vetzuren. Ook de smaak is anders, maar of je ze er zou uithalen in een blinde smaaktest, dat weet ik eigenlijk niet…”