Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.
Oeps, foutje…
Lidl wil al een tijdje een nieuwe winkel bouwen in Kalmthout, op een terrein van 8.600 m² tussen de Kapellensteenweg, de Foxemaatstraat en Roggebos. De winkel zelf wordt 2.375 m² groot en zal 125 parkeerplaatsen krijgen. De distributeur voorziet ook twee in- en uitritten.
Dat de buurt niet opgezet is met de komst van Lidl, bleek al bij de eerste (geweigerde) sociaal-economische vergunning. En ook nu rees er meteen verzet: een petitie verzamelde ruim 500 handtekeningen en er werden 110 individuele bezwaarschriften ingediend.
Toch moet Lidl ook in eigen boezem kijken. Om de opmerkingen rond de gebrekkige verkeersdoorstroming te counteren, liet Lidl een telling uitvoeren. Daaruit bleek dat er op de Kapellensteenweg nu 600 auto’s per uur en per richting rijden, een aantal dat met de komst van Lidl zou stijgen tot 950. Geen probleem, aldus Lidl, want de steenweg is een ‘stedelijke hoofdweg’ met een capaciteit van 1.250 voertuigen per uur in elke rijrichting. Foutje, want de steenweg blijkt een ‘lokale weg’, en daar ligt de maximumcapaciteit op 650 voertuigen per uur…
Niet enige verklaring
Al nuanceert CD&V-burgemeester Lukas Jacobs de impact van die fout: “Verschillende gemeentelijke diensten en ook de Vlaamse overheid gaven een negatief advies in de stedenbouwkundige procedure. Het schepencollege volgde deze adviezen en besliste daarom geen vergunning af te leveren aan Lidl”.
De burgemeester wijst er weliswaar op dat “de locatie juridisch aanvaardbaar is omdat het om woongebied gaat” maar dat “de komst van een warenhuis daar niet wenselijk is vanwege de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming. De Foxemaatstraat is smal en de straat wordt veel gebruikt door fietsers. Vlakbij liggen drie scholen en ook sportpark Heikant.” Ook het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid ziet een bijkomende ontsluiting op de Kapellensteenweg niet zitten.
Lidl reageert vooralsnog voorzichtig: “Toen onze sociaal-economische vergunning werd afgewezen, zagen we de bui al hangen. Maar de officiële en exacte motivatie van het Kalmthoutse schepencollege is bij ons nog niet aangekomen. Dat willen we eerst grondig bestuderen voor we al dan niet in beroep gaan bij de provincie”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt. Al geeft de keten zich zeker nog niet gewonnen: “Uiteraard blijven we ijveren om in Kalmthout een filiaal te openen omdat we weten dat binnen de Belgische groei die gemeente voor ons heel wat potentieel te bieden heeft.”