Het hoeft niet altijd China te zijn
Panos, dat deel uitmaakt van de familiale bakkerijgroep La Lorraine, opende zijn eerste winkel in Taiwan in 2012. “Naast onze thuismarkt West-Europa en in Centraal- en Oost-Europa wilden we ook actief zijn in de opkomende markten in Azië. Iedereen kijkt dan naar China, maar wij hebben ervoor gekozen om te starten in kleinere Aziatische landen”, vertelt gedelegeerd bestuurder Anthony Vanherpe aan RetailDetail in een interview.
De broodjesketen werkt in Taiwan met een masterfranchise, die in handen is van een joint venture van Panos met een lokale investeerder, Nick Huang. De komende twee jaar moet die de groep leiden naar 20 à 25 verkooppunten.
Brood als luxeproduct
“Het basisaanbod in Taiwan is hetzelfde als wat we elders aanbieden. Alleen zal de mix anders zijn dan bij ons en verschilt de positionering er: bij ons is brood basisvoedsel, in Taiwan is het vrij duur. Het wordt daar meer gezien als een luxeproduct. Naast het basisassortiment biedt Panos er bovendien de luxueuze Panesco-patisserie aan”, aldus Vanthorpe.
De Taiwanese invloed gaat overigens in twee richtingen: Panos gaat de komende maanden in een vijftiental Belgische verkooppunten uittesten of de verkoop van een gekoelde vruchtensap op basis van mango en kiwi met ijsschilfers, die wordt gecommercialiseerd door de Taiwanese partner, aanslaat bij het publiek.
Ook Oost-Europa biedt potentieel
Daarnaast wil Panos ook in Oost-Europa nog meer winkels openen. Vandaag heeft de broodjesketen er al 21 vestigingen, maar nog voor het jaareinde wil de groep er nog zes extra winkels openen. De meest recente opening was een Panos City in de Tsjechische hoofdstad Praag.
Het volledige interview met Anthony Vanherpe kunt u lezen in de RetailDetail Zomerkrant, die op 1 augustus verschijnt.