Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.
Digitale dialoog met de klanten
Met de Panos-app sparen klanten gemakkelijk punten: het volstaat na elke aankoop de digitale kaart te scannen aan de kassa. Elke gespendeerde euro is dan 10 punten waard. Wanneer een klant bijvoorbeeld 275 punten heeft gespaard, kan hij in de app een QR-code activeren voor een gratis croissant. “Die gratis Panos-producten stellen we aan hen voor op basis van hun persoonlijke voorkeuren”, zegt marketingdirecteur Ab Polspoel. “Zo zullen vegetariërs bijvoorbeeld geen gratis worstenbroodje als suggestie krijgen.”
Panos maakt er geen geheim van dat het via deze weg zijn klanten nog beter en persoonlijker wil leren kennen. “In hun inbox ontvangen ze bijvoorbeeld updates over nieuwe producten die passen bij hun smaakprofiel. We zullen af en toe ook enquêtes toevoegen. Zo creëren we een rechtstreekse dialoog en vragen we naar de verwachtingen van onze klanten rond bijvoorbeeld veganistische producten”, aldus Polspoel.
De nieuwe app vervangt na 23 jaar het oude klantenprogramma, waarin zeker 37.000 klanten geregeld hun geregistreerde plastic klantenkaart boven haalden. Zij kunnen vlot overstappen op het digitale programma: alle reeds gespaarde punten worden eenvoudig overgezet naar de app door de oude klantenkaart te scannen met de smartphone.
In 75 Panos City-vestigingen
Voorlopig is het nieuwe spaarprogramma enkel gekoppeld aan het digitale kassasysteem van 75 Panos City-shops. Via geolocatie toont de app trouwens automatisch de dichtstbijzijnde deelnemende Panos. Het is wel de bedoeling om de app stelselmatig uit te rollen naar de andere Panos-formats.
Panos, een franchisemerk van Deli NV en onderdeel van La Lorraine Bakery Group, telt momenteel 275 verkooppunten in België, Hongarije, Luxemburg, Nederland, Slovakije en Tsjechië.