Panos wil een koffiebestemming worden: de broodjesketen lanceert een volledig nieuw gamma aan koffies en warme dranken, en hoopt daarmee in de komende drie jaar 30% meer koffieproducten te verkopen.
Doel: 30% meer koffie verkopen
Warme dranken worden de grootste investering van Panos in 2019: de broodjesketen lanceert vanaf 20 mei een nieuwe strategie, waarbij het een ’top of mind’-bestemming wil worden voor koffie. Op die manier hoopt de keten in de komende drie jaar 30% meer koffie te kunnen verkopen.
“Mensen verwachten vandaag een echte premiumbeleving rond koffie, zowel thuis als onderweg. Panos wil inspelen op deze belangrijke foodtrend via een nieuw menu met kwalitatieve koffierecepten: van zwarte koffie tot verwenkoffies met dat ietsje meer. Het is onze ambitie dat mensen op korte termijn spontaan aan Panos denken wanneer ze zin hebben in lekkere koffie”, legt algemeen directeur Karl Selleslags uit.
De keten brengt daarom een eigen koffieblend (Fairtrade en met 100% arabicabonen) op de markt, net als een hele nieuwe menukaart met typische ‘barista’-koffies (zoals latte met karamel) en zelfs een eigen chocolademelk met witte chocolade en cuberdons. Zo wil Panos de naar verluidt 55% van de Belgen die verzot op koffie zijn als nieuwe doelgroep aantrekken.
Belangrijkste vernieuwing in 10 jaar
Panos heeft hoge verwachtingen van de vernieuwing: “Dit is het belangrijkste project in 2019 en de grootste strategische evolutie van het bedrijf van de afgelopen 10 jaar”, klinkt het. Dankzij de warme dranken wil de keten zich immers ook van een meeneemformule omvormen tot een bestemming voor ‘quality time’. In het nieuwste winkelconcept is dan ook al meer aandacht voor een gezellig interieur en voldoende zithoeken.
Het traject voor de lancering heeft volgens Selleslags ruim twee jaar in beslag genomen, omdat zowel de franchisewinkels als de zaken in eigen beheer een make-over hebben gekregen voorafgaand aan de nieuwe drankenkaart. Het nieuwe aanbod zal in eerste instantie te krijgen zijn in 87 Panos City-vestigingen, in 2019 komen daar nog vijf gerenoveerde verkooppunten bij.