Unilever, de producent van onder andere Lipton, Ben & Jerry’s en Knorr, is de duurzaamste van de tien grootste voedingsbedrijven volgens een lijst die Oxfam jaarlijks publiceert.
Zeven thema’s
Sinds 2013 beoordeelt Oxfam de sociale en ecologische impact van de tien grootste voedingsproducenten in de wereld. De organisatie voor ontwikkelingssamenwerking doet dat in het kader van haar campagne “Behind the brands” die consumenten wil informeren over de merken die ze kopen.
De rangschikking is gebaseerd op zeven thema’s: land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, transparantie en water. Negen van de tien gevolgde bedrijven wisten hun score met minstens tien procent te verbeteren sinds de start van de campagne drie jaar geleden. “We hopen dat andere bedrijven hun voorbeeld zullen volgen. De ‘grote tien’ kunnen een grote impact hebben in de strijd tegen armoede, als ze hun kleinschalige producenten eerlijke en leefbare lonen betalen”, verklaart campagnemanager Monique van Zijl.
Aandacht voor klimaatverandering
Voor het eerst verdringt Unilever concurrent Nestlé van de eerste plaats. Het bedrijf dankt zijn sterke score aan een grotere aandacht voor de klimaatverandering, steun voor kleinschalige boeren en aandacht voor arbeidersrechten. Nestlé, de nummer twee dit jaar, wordt geprezen om zijn ondersteuningsprogramma voor vrouwen in cacaoplantages. Op de derde plaats staat Coca-Cola, een voorloper in het respecteren van landrechten en het ondersteunen van vrouwen, maar minder begaan met kleinschalige landbouwers volgens Oxfam.
De belangrijkste vooruitgang boekte Kellogg’s op alle criteria. Danone daarentegen hinkt wat achterop, ondanks een duidelijk klimaatengagement.
De “Behind the Brands” rangschikking 2016:
1. | Unilever | 74% |
2. | Nestlé | 69% |
3. | Coca-Cola | 57% |
4. | Kellogg’s | 53% |
5. | Mars | 49% |
5. | PepsiCo | 49% |
7. | Mondelez | 41% |
8. | General Mills | 40% |
9. | Associated British Foods | 36% |
9. | Danone | 36% |
(Bron: oxfam.org)