De Hasseltse hypermarkt van Carrefour heeft sinds kort grote afvalbakken staan, waar klanten het overbodige plastic van verpakkingen mogen achterlaten. Dit is het meest recente initiatief van een supermarkt tegen overbodig plastic.
Extra folie is onnodig
Het is onnodig zes colaflessen of een sixpack bier in plastic folie te verpakken, vinden steeds meer mensen. Carrefour-klanten kunnen deze overbodige verpakking nu achterlaten bij het verlaten van de winkel: “We begonnen met een kartonnen doos aan het onthaal. Die was altijd meteen vol. Daarom hebben we twee grote afvalmanden aan de buitendeur geplaatst“, vertelt klantenmanager Peggy Nijs van de hypermarkt in Hasselt aan de Standaard. De afvalbakken zijn elke week eivol en het verzamelde plastic wordt gerecycleerd, zegt Nijs nog.
Carrefour lanceerde afgelopen maand nog het “Act for Food”-programma, dat onder andere als doel heeft in 2025 minder afval en enkel recycleerbare verpakkingen te gebruiken. De keten geeft hierbij aan dit voor huismerken goed in de hand te kunnen houden, maar multinationals en bekende merken laten zich niet leiden.
Er is dan ook discussie over wanneer verpakking juist overbodig is. “Bij voedsel moet de afweging worden gemaakt met voedselverspilling. Zonder folie moet je een komkommer na een paar dagen weggooien en is de milieu-impact groter dan dat beetje plastic”,geeft Hans Cardyn van handelsfederatie Comeos aan. Het vervangen van de plastic zakjes voor groenten en fruit voor een duurzaam alternatief steunt Comeos wel.
Plastic terugdringen is hot in Europa
De Europese Unie is sinds 2015 actief bezig wetgeving te maken, die het gebruik van plastic ontmoedigt. Net vandaag vaardigde de EU nog een algemeen verbod op wegwerpplastic uit. Ook actiegroepen starten verschillende initiatieven, zoals Afvalvrij Mei en Mei Plasticvrij. Het tegengaan van de plastic soep is dan ook steeds meer een ‘hot item’ voor veel mensen.
De eerste verpakkingsvrije winkels zijn al een tijdje open, maar ook de ‘normale”’supermarkten gaan verder. Zo zijn Albert Heijn, Delhaize en Lidl begonnen de plastic tasjes bij de groenten en fruit te vervangen door een eenmalig aan te schaffen katoenen variant. Volgens Roel Dekelver van Delhaize scheelt dat 80 miljoen zakjes op jaarbasis. De keten wil ook brood milieubewust gaan verpakken in een katoenen broodzak. Ikea gaat nog een stap verder en wil in 2020 van alle plastic wegwerpproducten in alle vestigingen af zijn. Eerder deze week gaf de Zweedse Interieurreus aan tegen eind 2019 prototypes te laten zien om van zwerfplastic langs de weg nieuwe producten te maken.