Ontoereikend aanbod
De brouwerij van Orval produceert jaarlijks 69.000 hectoliter bier, maar dat is lang niet genoeg om tegemoet te komen aan de enorme vraag. Er moesten al hele strategieën uitgedokterd worden om te bepalen wie wat krijgt: zo werd besloten om bierhandelaars een beperkte voorraad ter beschikking te stellen om aan cafés te leveren.
Omdat die beperkte voorraad snel was uitverkocht, gingen cafébazen hun heil (en hun bier) zoeken in de supermarkt, waar Orval vervolgens met de bakken werd buiten gehaald, aldus François de Harenne, directeur van de Orval-brouwerij. Dat zorgde dan weer voor heel ongelukkige consumenten, die hun favoriete bier ook daar niet meer op de kop konden tikken.
Nieuwe strategie werkt in Delhaize
Een nieuwe verpakking zou dat nu moeten verhelpen: de paters trokken een tijd geleden naar Delhaize met de vraag Orval niet langer per bak te verkopen, maar per flesje of per pak van vier flesjes. Dergelijke verpakking zou cafébazen moeten demotiveren om grote hoeveelheden Orval in te slaan.
Nu deze strategie blijkt te werken, werd ook aan andere supermarkten gevraagd om de bakken uit de rekken te halen. Benieuwd of deze beslissing iedereen gelukkig maakt… (GDW)