“Minder dan 25% capaciteit benut”
De sluiting van de fabriek in Genval is niet zozeer een gevolg van de dalende populariteit van de geproduceerde frisdranken – toch niet in de distributie – maar wel van de dalende vraag naar de formaten die in Genval worden gebotteld. Consumenten geven in de supermarkt vandaag de voorkeur aan blikjes en kleine flesjes, terwijl in Genval grotere petflessen worden gebotteld.
Tegelijk ziet de groep ook de vraag naar zijn producten dalen in de horecasector, en dat al meerdere jaren. Daardoor verkopen de kleine glazen flesjes met statiegeld – die ook al in Genval worden gebotteld – minder goed. Resultaat: de productie in Genval draait op minder dan 25% van de capaciteit. “Bijgevolg zijn de productiekosten per liter te hoog en investeringen om de fabriek aan te passen aan de huidige vereiste technologie economisch niet te rechtvaardigen”, klinkt het bij de directie.
Volgens de vakbonden en het personeel zat het nieuws eraan te komen: zij merkten ook de volumedaling en tegelijk stak het bedrijf niet weg dat er in Franse bottelarijen van de groep tests liepen met flessen die de installaties in Genval verlieten. Niettemin kwam het nieuws van de sluiting hard aan bij de 40 getroffen arbeiders. Die legden gisteren het werk neer, maar zouden vandaag weer aan de slag gaan.
Voor de verkoop- en marketingafdeling, de logistiek, financiën/IT en human resources – waar 88 mensen werken – heeft de intentieverklaring tot sluiting geen gevolgen. “De verkoop en distributie van de merken van Orangina Schweppes op de Belgische markt zullen ongewijzigd blijven”, laat het bedrijf weten.