Optie op nog eens 5 procent
Naast de investering in het bedrijf zal Winfrey ook het gezicht worden van een nieuwe campagne. Weight Watchers benaderde Winfrey zelf voor een samenwerking en sinds twee maanden maakt ze gebruik van het programma. Ze is van plan om haar vooruitgang publiek te maken en zal verschijnen in advertenties. Daarnaast zal ze ook deel uitmaken van de raad van bestuur.
Naast de tien procent aandelen die Winfrey nu koopt, krijgt ze ook nog de optie op vijf procent extra aandelen. Als ze die optie licht, dan wordt ze de tweede grootste aandeelhouder van het bedrijf, na meerderheidsaandeehlouder Invus Public Equities Advisors (met 51,5 procent van de aandelen).
Sterke stijging aandeel
De samenwerking met Oprah Winfrey had onmiddellijk een positief effect op de aandelenkoers van het bedrijf: die steeg na de aankondiging van het nieuws immers met 105 procent. Het aandeel van Weight Watchers bereikte in mei 2011 een piek, maar was sindsdien met maar liefst 92 procent gedaald.
Weight Watchers hoopt dankzij de samenwerking een deel klanten terug te winnen, die het de voorbije jaren verloren is. Steeds meer consumenten kiezen ervoor om gezonder te eten en zo gewicht te verliezen, in plaats van specifieke dieetprogramma’s te volgen. Ook de opkomst van ‘fitness trackers’ en calorietellers op smartphones hebben het Weight Watchers veel moeilijker gemaakt.