Snoepgoed aan de kassa is beursgevoelige informatie. Dat bleek toen we met de RetailDetail Food redactie besloten om eens te polsen hoe het zit met de vele goede voornemens die retailers in het verleden de wereld instuurden.
Geen commentaar
Fabrikanten blijken hier een onderbouwde en genuanceerde visie op te hebben, zelfstandige winkeliers tonen zich bewust van de problematiek, al voelen ze zich niet geroepen om een voortrekkersrol te spelen. Maar hun hoofdkantoren wensen zich van commentaar te onthouden. Officieel wegens “gevoelige informatie” en “binnenkort publiceren we onze financiële resultaten”.
Het is bepaald geen nieuw gespreksonderwerp, nochtans. Al decennia staat gezondheid hoog op de agenda van retailers en fabrikanten. Al even lang ergeren ouders zich groen en geel aan de verleiding waaraan hun jonge kinderen worden blootgesteld, op het einde van de winkeltrip. Met soms gênante scènes tot gevolg. Je zou verwachten dat hier mooie opportuniteiten voor het grijpen liggen. Waarom zou een gezonder aanbod niet juist voor méér kassa-omzet kunnen zorgen?
Gezonde alternatieven
Wat retailers aan de check-out doen, is gewoon zichtbaar voor iedereen. Daar kun je niet geheim over doen. En we zien dat sommige retailers wel degelijk inspanningen leveren, zonder daarover hoog van de toren te blazen. Carrefour bijvoorbeeld zorgt voor alternatieven aan de kassa, maar communiceert er (voorlopig) niet over. Albert Heijn plaatst meubels met gezondere producten tussen de kassa’s. Lidl is duidelijk over z’n beleid. Ook heel wat zelfstandige ondernemers nemen maatregelen. Internationaal zet de Britse retailer Tesco de toon, en dat al sinds… 1994. Echt voor de hand liggend, toch?
De terughoudendheid bij onze grote retailers is dan ook een beetje verwonderlijk. Dat ze dit thema onbelangrijk vinden, lijkt me weinig geloofwaardig. De conclusie die zich opdringt is de volgende: achter de schermen, in alle stilte, zijn deze retailers druk bezig met het formuleren van een gezond kassabeleid dat zeer binnenkort landelijk zal worden uitgerold, tot grote vreugde van een meerderheid van de shoppers. En wij waren met onze vragen gewoon wat te vroeg. We mochten het nog even niet weten. Kan gebeuren. Geen probleem. Intussen ben ik al wel heel benieuwd geworden!