PepsiCo moet bijna een half miljard dollar afboeken door de oorlog in Oekraïne. De frisdrankproducent trok zich terug uit Rusland. Toch stijgt de omzet van de colamaker met net geen 10%.
4% van omzet kwijt
Net zoals de meeste andere Westerse merken trok ook PepsiCo zich uit Rusland terug naar aanleiding van de inval in Oekraïne. De producent van Lay’s-chips en 7Up haalde 4% van alle omzet uit het land, dus de gevolgen laten zich voelen, ook al blijft de groep er bepaalde voedingsproducten wel verkopen.
Voor de directe kosten stelt het Amerikaanse bedrijf 241 miljoen dollar (220 miljoen euro) te boek, goed voor onder andere het sluiten van de fabrieken en verloren voorraden. Maar daar komt nog eens evenveel bij als waardevermindering van de Russische merken. In totaal boekt PepsiCo 482 miljoen dollar (450 miljoen euro) aan kosten in.
Voorzichtigheid geboden
Toch verhoogt PepsiCo de omzetverwachtingen voor 2022 na een gunstig eerste kwartaal. In de drie maanden tot 19 maart steeg de omzet met 9,3% tot 16,2 miljard dollar (15,3 miljard euro). Zowel de verkoopprijzen als het verkochte volume groeiden. “Gezien de sterkte en veerkracht van onze activiteiten tot nu toe, en rekening houdend met de hoger dan verwachte inflatie van de grondstofkosten voor de rest van 2022, verwachten we nu dat onze organische omzet over het hele jaar met 8% zal groeien,” zegt CEO Ramon Laguarta. Eerder ging het bedrijf uit van 6% groei.
Ondanks de kosten in Rusland is de nettowinst zelfs meer dan verdubbeld tot 4,3 miljard dollar (4 miljard euro). Voor het hele jaar stelt de groep de prognose niettemin naar beneden bij, vooral omwille van wisselkoerseffecten, maar de frisdrankproducent waarschuwt ook dat de gevolgen van het conflict later nog verder kunnen reiken, zoals de volatiliteit op de grondstoffenmarkten en verstoringen in de bevoorradingsketen.