Francap, de inkoopgroep waar ook Colruyt France lid van is, gaat voortaan huismerken inkopen via de internationale retailalliantie EMD. Die heeft in de Benelux onder andere Colruyt Group en Superunie als leden. Inkoop van A-merkproducten valt buiten de samenwerking.
Tien retailers
Vanaf dit jaar gaat Francap huismerken inkopen via de internationale alliantie European Marketing Distribution. De Franse groepering brengt tien retailers aan met samen 2.215 verkooppunten, onder merken als Coccinelle Supermarché, Rapid’ Market, Panier Sympa, Viveco en Marché Minut’. Eén van de grootste leden is Colruyt France, dat 102 supermarkten heeft. Opgeteld vertegenwoordigen de leden een consumentenomzet van 3,5 miljard euro.
De leden van EMD, dat zijn hoofdzetel heeft in het Zwitserse Pfäffikon, vertegenwoordigen een gezamenlijke consumentenomzet van 200 miljard euro in Europa en Azië. Colruyt Group werd lid in 2023. Sinds kort is ook de Zuid-Koreaanse supermarktgroep en snoepproducent Lotte (bij ons bekend als eigenaar van chocolatier Guylian) partner van EMD. Andere leden zijn onder andere Superunie, Markant en RTG International, het moederbedrijf van Globus en Rossmann.