Kostenstijgingen treffen ook Coca-Cola in België: de frisdrankproducent gaat daarom de prijzen verhogen in oktober. Hoe veel duurder de drankjes juist worden, zal afhangen van de onderhandelingen met de retailers.
“Niet volledig doorrekenen”
Bottelaar Coca-Cola Europacific Partners Belgium ondervindt stijgingen van de kosten voor energie, transport, arbeid en verpakkingen. Daarom zal het bedrijf in oktober een prijsverhoging doorvoeren. Hoe hoog die prijsstijging zal zijn, kan Coca-Cola niet zeggen: “Dat maakt deel uit van de onderhandelingen”, zegt woordvoerster Maud Collée aan persagentschap Belga. Het zijn de retailers die de verkoopprijzen bepalen.
Wel zegt de frisdrankproducent niet de volledige kostenstijging te zullen doorrekenen aan de klanten. “We begrijpen de ongekende en moeilijke periode voor onze klanten en de consument, vandaar dat wij de volledige kosten niet zullen doorvertalen.”
Wel meer merkfabrikanten zien zich genoodzaakt de prijzen te verhogen om sterk stijgende kosten op te vangen. Soms leidt dat tot conflicten met de foodretailers: zo vinden klanten momenteel geen producten van Danone in de winkels van Delhaize en Lidl, omdat de handelspartners nog geen akkoord konden bereiken over de tarieven.