In de hypermarkten van Carrefour in België gelden de hoogste lonen van de hele retailsector. Toch heeft de retailer momenteel geen concrete plannen om geïntegreerde winkels over te dragen aan zelfstandige ondernemers.
Structureel verlieslatend
Carrefour België groeit al drie kwartalen op rij en publiceerde net uitstekende cijfers, met een vergelijkbare groei van 9,9% en marktaandeelwinst. Maar de situatie in de geïntegreerde winkels van het bedrijf – 40 hypermarkten en 43 supermarkten – is precair: heel wat winkels zijn structureel verlieslatend. Hoeveel, dat wil de retailer niet kwijt.
Vooral de hypermarkten kreunen onder hoge loonkosten; ze vallen onder paritair comité 312, waar de hoogste loonbarema’s van de hele retailsector gelden. Dat is problematisch, zegt CEO Geoffroy Gersdorff aan De Tijd: “Er moet een oplossing komen, want het status quo is geen optie.” Vorig jaar boekte Carrefour nog verlies in ons land.
Kostenbesparingen
De retailer streeft naar winstgevendheid in al zijn winkels. “Ik geef het drie maanden, zes maanden of een jaar – we zullen zien – om dat op te lossen”, zegt Gersdorff. Vandaag heeft hij echter geen plannen om, zoals Delhaize, geïntegreerde winkels te verkopen aan zelfstandige uitbaters. “Als keten moet je je metier kennen en je klanten begrijpen. Daarvoor moet je een deel van je winkels zelf uitbaten. In alle landen werkt Carrefour zowel met eigen als zelfstandige winkels.”
Hoe de topman dan wél weer winstgevend wil worden? In de eerste plaats door kostenbesparingen. Efficiënter werken op de winkelvloer, met producten op paletten of in omverpakkingen, bijvoorbeeld. Ook koopt de Carrefour efficiënter in op Europese schaal. De retailer saneert het assortiment: het aantal referenties in voeding daalt met 10%, in non-food zelfs met 40%. Het aandeel van de huismerken in het aanbod stijgt: ze vertegenwoordigen al 40% van de omzet en 30% van het volume. Bovendien wil het bedrijf, na het verlies van de 89 supermarkten van de groep Mestdagh, jaarlijks een 25-tal Market- en Express-winkels openen.