Onlinesupermarkt Crisp heeft zopas 30 miljoen vers kapitaal opgehaald. Onder de groep investeerders bevinden zich de oprichters van Just Eat Takeaway (Jitse Groen) en Adyen.
Breder assortiment
Daarnaast nemen het in Berlijn gevestigde Europese investeringsfonds Target Global en het Nederlandse Keen Venture Partners deel aan de financieringsronde, meldt Business Insider. Eerder haalde Crisp al 16,5 miljoen euro op, waardoor het totaal geïnvesteerde kapitaal in de start-up op 46,5 miljoen euro uitkomt.
Crisp wil het geld onder meer gebruiken voor de uitbouw van het elektrische wagenpark en om het assortiment uit te breiden met 2.000 producten. CEO en oprichter Tom Peeters denkt dan bijvoorbeeld aan bakproducten en verse kant-en-klaarmaaltijden. Toch wil hij er geen supermarkt van maken die alles levert. “Wc-papier zul je niet snel bij ons aantreffen”, zegt hij in het FD. “Ik geloof ook niet dat een klant alles in één winkel hoeft te vinden.”
Crisp werd opgericht in 2018. Van bij het begin richtte Peeters zich op verse en lokale kwaliteitsproducten. Momenteel bestaat het aanbod uit producten van zo’n 650 regionale boeren, kwekers en producenten.
Groei
Door de coronacrisis kreeg ook Crisp de wind in de zeilen. Reeds 300.00 mensen hebben de app gedownload. Exacte omzetcijfers wil Peeters niet kwijt, al geeft hij wel aan dat de opbrengsten afgelopen jaar verzevenvoudigden. “Wij zijn per bestelling winstgevend. Nog niet als bedrijf, maar dat gaat ook geen tien jaar meer duren. We groeien hard, vooral door mond-tot-mondreclame: mensen die elkaar de app aanraden”, zegt hij.
Terwijl de grote retailers worstelen met de rentabiliteit van online boodschappen, is verse voeding volgens Peeters net heel geschikt voor verkoop via internet. “Het lukt ons, omdat we zaken anders inrichten.” Zo werkt het distributiecentrum met een zelfgebouwd computersysteem. “Het systeem schat de vraag in, bestelt automatisch bij onze leveranciers en kan producten flexibel een plek geven in de opslag. Als het heel warm is, kan fruit bijvoorbeeld snel de koeling in.”
Crisp heeft de reputatie erg duur te zijn in vergelijking met de traditionele supermarkten. Maar Peeters schrijft dat toe aan de kwaliteit van zijn producten. “Onze croissantjes komen van een speciale, Franse leverancier. Dat zijn niet voor niets onze populairste producten”, besluit hij.