Afgelopen boekjaar realiseerde Colruyt Group een sterke stijging van omzet en winst. Toch blijft de retailer voorzichtig: het marktaandeel staat recent onder druk door toenemende concurrentie, een hoge promotiedruk en de zondagsopeningen bij Delhaize.
Aanhoudende prijsdruk
De omzet van Colruyt Group steeg vorig boekjaar met 11,9% naar 10,8 miljard euro. De bedrijfswinst steeg met 67,2% naar 470 miljoen euro en de nettowinst zelfs met 78,1% naar 357 miljoen euro. Daarmee doet de groep een pak beter dan de eigen vooruitzichten. De sterke cijfers zijn onder andere te danken aan de voedingsinflatie en de integrale consolidatie van Newpharma en Degrenne Distribution, aan de verkoop van de windenergiedochter Parkwind, maar ook aan een stijgend marktaandeel.
Colruyt Laagste Prijzen, Okay en Spar zagen hun marktaandeel immers stijgen van 30,5% naar 31,2%. Maar sinds het begin van het kalenderjaar 2024 staat dat marktaandeel wel onder druk, onder andere door een hogere vergelijkingsbasis: vorig jaar kon de retailer nog profiteren van de stakingen bij Delhaize. Dit jaar ziet de retailer “een toename van het aantal zelfstandigen die op zondag open zijn”, zonder Delhaize bij naam te noemen. Ook de prijs- en promodruk houden aan.
Aan de non-foodzijde steeg de totale retailomzet met 51,5% dank zij de integrale consolidatie van Newpharma. Bike Republic deed 6,1% beter, The Fashion Society 10,5% en Jims 25,7%. De online verkoop van de groep, goed voor 8% van de retailomzet, komt hoofdzakelijk van Collect&Go en Newpharma. Colruyt Group blijft erg voorzichtig in z’n vooruitzichten: dit jaar wil de retailgroep de prestaties van vorig boekjaar evenaren.