De Franse zuivelgroep Danone heeft Olvarit-groeimelk verkocht aan het Belgische Inex. Dat gaat de melk nu op de markt brengen onder de merknaam Bambix, dat in 2015 door de Franse groep werd geschrapt.
Ook koeken en desserts
“We herintroduceren Bambix binnen drie maanden en zullen jaarlijks 700.000 tot 1 miljoen euro investeren om Bambix weer op de kaart te zetten”, zegt Inex-CEO en eigenaar Catherine Pycke aan De Tijd. Niet enkel de melk, maar ook de bekende koeken met dezelfde naam zullen terug op de markt komen. Daarvoor wil Inex samenwerken met een partner. Er wordt ook gedacht aan Bambixdesserten.
De merknaam Olvarit blijft dan weer in handen van Danone, dat ook eigenaar blijft van alle andere producten die onder die naam worden verkocht. Met de overname voegt Inex 5,5 miljoen euro toe aan de omzet van ongeveer 130 miljoen euro.
Hogere winstmarge
Met de overname hoopt Inex vooral de winstmarge van het bedrijf op te krikken. De winstmarge van de groeimelk ligt immers een stuk hoger dan de gemiddelde marge van het bedrijf, die vorig jaar op 3,7% lag.
Dankzij de aankoop van de groeimelk heeft Inex nu 25% van de Belgische markt in groeimelk in handen. Grote concurrenten zijn Nestlé en Danone, dat ook eigenaar is van het merk Nutrilon. “De concurrentie zal hard zijn, maar we gaan het argument uitspelen dat we een lokale producent zijn”, aldus Pycke. Voorlopig wordt de melk wel nog gemaakt door enkele externe partners. Zodra die contracten aflopen wil Inex bekijken of ze kan worden gemaakt in de eigen fabriek in Bavegem.
In de toekomst moet het merk ook in Nederland aan de man worden gebracht en later kunnen nog andere landen volgen. Het merk Bambix is immers in vijftien landen gedeponeerd.