Nespresso belooft eind 2022 wereldwijd CO2-neutraal te zijn. Dat is acht jaar sneller dan oorspronkelijk voorzien, vertelt Belgisch topman Oliver Perquy, die ook zijn lessen uit de coronacrisis deelt.
Beter een kopje dan een kan
Elk kopje koffie van Nespresso zal tegen 2022 CO₂-neutraal zijn, zegt Oliver Perquy, Directeur Generaal voor België en Luxemburg, trots. De bedoeling was eerst om tegen 2030 een voetafdruk van nul te bereiken, maar het bedrijf versnelt zijn inspanningen nu de duurzaamheidskwestie alomtegenwoordig is. “We beseffen dat het vandaag al nodig is, ook om de toekomst van ons bedrijf veilig te stellen”, aldus Perquy.
In de eigen activiteiten was het koffiemerk naar eigen zeggen al sinds 2017 klimaatneutraal, onder meer door met hernieuwbare energie te werken in de kantoren en winkels, maar nu investeert Nespresso verder in zijn toeleveringsketen. Dat doet het behalve door de uitstoot te verminderen ook door bomen te planten op de koffieplantages en te investeren in “compenserende projecten”, bijvoorbeeld voor bosbehoud.
Nespresso, dat sinds 2013 een Sustainability Advisory Board met als gezicht George Clooney heeft, lijkt met zijn wegwerpcapsules aan duurzaamheid nochtans geen evidente klus te hebben. Een misvatting, meent Perquy, die erop wijst dat “single-serve” koffie per kop een kleinere voetafdruk kan hebben dan andere manieren van koffie maken: “Je verbruikt een perfecte hoeveelheid water, energie en koffie met onze capsules en toestellen, die vaker uit staan en minder overschot produceren.” Sowieso is de fase bij de consument, het eigenlijke koffiezetten, in de ‘life cycle assessment’ van elke capsule de fase die het meest verbruikt.
Naar 80% gerecycleerd aluminium
Ook de aluminium capsules zijn voor Perquy “geen uitdaging maar een troef”: het voordeel van aluminium is dat het eindeloos recyclebaar is, en het recycleren kost 95% minder energie dan het produceren van ‘nieuw’ aluminium. Tegen eind 2021 moeten alle capsules dan ook 80% gerecycled aluminium gebruiken, stipt de topman aan. Aluminium blijft weliswaar de beste garantie op kwaliteit bieden, waardoor de producent blijft vasthouden aan het materiaal.
“We moeten het makkelijker maken voor de consument om de capsules terug te brengen. Vandaag komt in België 30% van de capsules terug, wat niet slecht is voor de korte tijd (sinds 2009) we ermee bezig zijn, maar het is uiteraard veel te weinig.” De CEO werkt daarom zowel aan bewustmaking als aan nieuwe oplossingen.
Zo voert Perquy gesprekken met de Belgische afvalverwerker Fost Plus om Nespresso-capsules in de blauwe PMD-zakken toe te laten. Al blijft de sorteerstroom ook dan complex, waarschuwde KULeuven-professor in circulaire economie Karel Van Acker eerder, want niet al het gerecycleerd aluminium dat daaruit komt zou geschikt zijn voor Nespresso-capsules.
Belgische B2B al dit jaar neutraal
In België en Luxemburg zal Nespresso in ieder geval al tegen eind dit jaar CO2-neutraliteit bereiken voor zijn B2B-afdeling “Nespresso Professional”, dus de capsules die aan kantoren en horeca worden verkocht. “We hebben in België geanticipeerd en werken bijvoorbeeld met hernieuwbare energie, pakjesbezorgers die CO2-neutraal leveren en hebben 14.000 bomen geplant”, klinkt het.
Wat is dan de volgende stap na klimaatneutraal? CO2-negatief worden, luidt het resoluut: “Hoe neutraler de eigen activiteiten hoe beter, maar dan kunnen we onze impact wellicht ook uitbreiden naar elementen in en zelfs buiten de keten waar we geen directe controle op hebben.”
‘Online first’-model nu echt bewezen
Ondertussen staat 2020 evenwel in het teken van een fenomeen waar niemand controle over heeft: de coronapandemie. Voor Nespresso was het vooral een bewijs dat het ‘online first’-model van het bedrijf werkt, zo blijkt. De onlineverkoop is tijdens de lockdown verdubbeld en heeft het wegvallen van de fysieke verkoop ruimschoots gecompenseerd.
Hoewel de Boutiques vandaag nog niet terug op het gewone peil zitten, is er toch een duidelijke groei. “De winkels zijn voor ons veel meer een ervaringscenter dan een echt verkoopkanaal. Het zijn contactpunten om het merk te ontdekken en beleven die we op strategische plekken willen hebben, en die rol blijft onveranderd. Het is zoals veel e-commercespelers die nu ook flagshipstores openen”, aldus Perquy.
Ook door de shift naar thuiswerk is de thuisverkoop gigantisch gestegen, en dus ook de consumentenverkoop. “B2B hebben we 60 à 65% omzet verloren, en dat kanaal blijft nog steeds heel moeilijk, maar ook daar heeft B2C meer dan gecompenseerd en is er sprake van groei.” Perquy ziet trouwens dat Belgen hun achterstand in e-commerce aan het inlopen zijn. “Het zou goed zijn als er sterkere Belgische online spelers waren”, mijmert de topman.