Arbeiders klappen uit de biecht
Het consumentenprogramma “Voor hetzelfde geld” trok naar de poort van de Leo-fabriek in Herentals en vroeg er aan het personeel of er nu écht een verschil is tussen Leo en Olé. “Identiek hetzelfde, alleen zit er een ander papiertje rond”, bevestigde een van hen. Een vrouwelijke collega gaf hem gelijk: “Het is hetzelfde. Beide draaien op dezelfde lijn.”
Wie de verpakkingen van nabij bekijkt, zal merken dat de ingrediënten voor Olé en Leo identiek zijn en in dezelfde volgorde op de verpakking staan. “De consument zorgt er eigenlijk zelf voor dat dit soort praktijken kunnen blijven bestaan, omdat we het imago van producten belangrijker vinden dan de smaak“, zegt reporter Thomas Vanderveken.
Recept “bedrijfsgeheim”
“Beide producten worden inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt”, zegt woordvoerster Annick Verdegem van producent Modeléz, “en allebei voldoen ze aan dezelfde kwaliteitsnormen, maar ik kan je niet zeggen of de samenstelling gelijk is.”
Volgens de ingrediëntenlijst op de verpakking alvast wel. “Maar hoeveel zit er van elk in? Dat staat er niet op. En dat weet zelfs ik niet. Het recept van Leo is bedrijfsgeheim van Milka, het recept van Olé is van Aldi. Over beide wordt niet gecommuniceerd.”