“Diepvries is een vak apart”, luidt de slogan van O’Cool. Het lijkt er nu op dat de keten zijn eigen slogan in de praktijk gaat brengen: sinds vandaag zweert de groep enkel nog bij diepvries. “O’Cool kiest volledig voor diepvries…” staat er in koeien van letters op de folder die dezer dagen in de brievenbussen valt, “En daarom: -50% op ALLE droge voeding”.
Strategische omwenteling
De laatste jaren had de keten het assortiment droge voeding (rijst, pasta, koekjes, …) al geleidelijk aan teruggeschroefd. Toch is de beslissing om volledig terug te plooien op de core business, zijnde diepvriesproducten, is toch “een van de belangrijkste strategische omwentelingen in het bestaan van ons bedrijf”, zegt Annemie Mouton van O’Cool in Gazet van Antwerpen.
Volgens O’Cool is uit een marktonderzoek gebleken dat de klanten het wel leuk vinden dat O’Cool ook droge voeding verkoopt, maar “dat vertaalt zich onvoldoende in aankopen. Uiteindelijk komen ze toch vooral naar ons voor de diepvriesproducten. Dat is ons vak.” Ook de toegenomen concurrentie van vooral de discount- en huismerken – die bovendien veelal goedkoper zijn, zo moet O’Cool zelf toegeven – zal daar niet vreemd aan zijn.
700 producten extra (en 24 diepvriezers in elke winkel)
Naar schatting zou er zo’n 10 tot 20% extra ruimte vrijkomen door de stopzetting van het assortiment droge voeding. Die ruimte zal O’Cool invullen door een uitbreiding van het diepvriesassortiment – er komen 700 referenties bij – en ongeveer 24 extra vriezers, klinkt het. Tegen eind november zou de hele koersverandering achter de rug moeten zijn.
O’Cool, dat in 2005 de Covee-vestigingen van Boerenbond-dochter Aveve inlijfde, baat in ons land meer dan 100 winkels uit. Binnenkort openen nieuwe filialen in Lommel en Sint-Andries Brugge.