Onlinesupermarkt Ocado wist meer klanten aan te trekken in 2022, maar die kochten minder: daardoor liepen de verliezen op. Het bedrijf ziet wél groei in de verkoop van technologische oplossingen aan andere retailers.
Prijsbewuste shoppers
Ocado is een pionier in de voedingse-commerce, waardoor de resultaten van het bedrijf enigszins als een graadmeter gelden voor de online evoluties in FMCG. Die bleken niet zo positief: na de boom voor online boodschappen tijdens de pandemie kent de markt een daling. In het Verenigd Koninkrijk zag de websupermarkt de verkopen van haar retaildivisie – in joint venture met Marks & Spencer – vorig jaar terugvallen met 3,8% tot 2,20 miljard pond (2,5 miljard euro).
Nochtans wist Ocado 13% meer actieve klanten aan te trekken, maar die legden minder producten in hun virtuele winkelmandje en ze gebruikten ook meer kortingbonnen, waardoor de gemiddelde besteding per aankoop daalde van 129 pond in 2021 naar 118 pond (130 euro) in 2022. Het online marktaandeel van de websuper steeg wel met zes basispunten tot 12,3%. Het bedrijf noemt de resultaten “bemoedigend”.
Nieuwe partnerships
Ocado heeft echter ook een andere activiteit: het bedrijf ontwikkelt zeer vernieuwende gerobotiseerde distributiecentra, die het verkoopt aan retailpartners wereldwijd. Die afdeling ‘International Solutions’ zag de omzet met 26,5% stijgen naar 181 miljoen pond (200 miljoen euro). Er werden twaalf nieuwe distributiecentra gebouwd – onder andere voor Kroger in de Verenigde Staten – en het bedrijf sloot samenwerkingen met Auchan in Polen en met Lotte in Zuid-Korea. Volgens Ocado zitten er nog heel wat in de pijplijn.
Dat alles neemt niet weg dat de verliezen in 2022 opliepen tot 500 miljoen pond (570 miljoen euro). Dit jaar verwacht Ocado een omzetgroei van 4 à 5% voor de retaildivisie en van zowat 40% voor de technologiedivisie.