Is e-commerce in food een leefbaar businessmodel? Wel volgens Ocado, de Britse ‘pure player’ die in Europa een echte pioniersrol vervult. Het bedrijf is echter veel meer dan een louter webwinkel…
Lage prijzen, lage kosten
Ocado startte in 2000 als een online supermarkt. Met een jaaromzet in 2017 van bijna anderhalf miljard pond (1,7 miljard euro) en dubbelcijferige groei in elk kwartaal baat het beursgenoteerde bedrijf intussen een meer dan stevige webshop uit. De e-tailer verkoopt online wel 50.000 verschillende referenties, tegen lage prijzen en lage bezorgkosten. Een gemiddelde bestelling bedraagt er bijna 120 euro.
Een deel van het assortiment wordt aangeleverd door supermarktketen Waitrose, een (klein) deel ook door Carrefour: om de niet onaanzienlijke Franse bevolking in het Verenigd Koninkrijk te bedienen, onder andere. Ocado bereikt zo’n 75% van de Britse bevolking, en dat in een markt waar online een marktaandeel heeft van meer dan 7% in voeding. De verkoop van voeding online is evenwel lang niet de enige bron van inkomsten.
Baanbrekende technologie
Van een webwinkel groeide Ocado immers uit tot een toonaangevend technologiebedrijf. Doorgedreven automatisering en een unieke gebruikservaring zijn de grote troeven van het concept, zal commercieel directeur Marie-Axelle Loustalot-Forest binnenkort aantonen op het RetailDetail Food Congress: een unieke kans om het groeiverhaal van deze ‘pure player’ uit eerste hand te vernemen.
Bij de start achttien jaar geleden was Ocado wel verplicht om zijn eigen soft- en hardwareoplossingen uit te denken, aangezien niemand anders het deed. Die innovatieve technologie stelt de e-tailer vandaag ook ter beschikking van collega’s – een beetje zoals Amazon doet met zijn afdeling Web Services. Zonder baanbrekende technologie is het immers onmogelijk om op een rendabele wijze aan e-commerce te doen in een sector met flinterdunne marges.
Nieuwe generatie robots
In het VK werkt Ocado Solutions op dat vlak al samen met Morrison’s, in Frankrijk met Casino, in Canada met Sobeys, in Zweden met ICA en in de VS met Kroger. Deze retailers maken gebruik van de technologische oplossingen van Ocado, zoals de datacentra, het algoritme om de meest efficiënte bezorgroutes te berekenen, de gebruiksvriendelijke interface in de app en vooral de volautomatische distributiecentra. Daar worden verpakte goederen vandaag al volledig verwerkt door robots.
Voor verse producten is menselijke tussenkomst nog vereist, maar het bedrijf ontwikkelt nu een nieuwe generatie robots die in staat zijn om deze producten ‘met zachte hand’ te behandelen, zodat de nood aan menselijke arbeid volledig zal verdwijnen. De video hieronder geeft een indrukwekkend beeld van zo’n geautomatiseerd distributiecentrum. Daar stopt het echter niet: de websuper werkt bijvoorbeeld ook aan de ontwikkeling van zelfrijdende bestelwagens.
Meer weten? Kom dan zeker naar het RetailDetail Food Congress op 3 en 4 oktober. Naast Ocado ontmoet u er ook sprekers van onder meer Delhaize, Deliveroo, Smartmat, Deeleenkoe.be, eFarmz, eFoodbox/Etheclo, PostNL en Colruyt Group. Klik hier voor meer informatie en tickets.