Online boodschappenplatform Ocado zag de omzet vorig jaar met ruim een derde toenemen, gestuwd door de coronacris en de samenwerking met Marks & Spencer.
Nieuwe gewoonten
De retailomzet van Ocado, dat sinds enkele maanden ook boodschappen van Marks & Spencer aan huis bezorgt, steeg vorig jaar met 35% tot 2,2 miljard pond (2,5 miljard euro). De groep als geheel, waartoe ook techbedrijf Ocado Solutions behoort, leed wel een klein verlies van 44 miljoen pond (50 miljoen euro). In 2019 bedroeg het verlies nog 214,5 miljoen pond (244 miljoen euro), schrijft The Guardian.
CEO Tim Steiner zei dat het coronavirus een dramatische verschuiving heeft veroorzaakt in de manier waarop mensen boodschappen doen. Volgens de topman zullen de nieuwe consumptiepatronen zich ook doorzetten na de crisis. “Veel klanten die voor het eerst online boodschappen hebben geprobeerd, hebben de voordelen ervan ingezien en zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat ze zullen terugvallen op hun winkelgewoonten van voor de crisis.”
Door de coronapandemie is de vraag naar thuisleveringen van boodschappen geëxplodeerd en goed voor 14% van de markt. Ocado was echter beperkt in zijn groeimogelijkheden omdat zijn door robots aangedreven magazijnen al snel op volle capaciteit werkten.
Bijkomende capaciteit
Voor het lopende jaar verwacht Ocado dat de omzetgroei sterk afhankelijk zal zijn van de duur van de coronamaatregelen in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf gaat in de komende maanden wel drie nieuwe hightech-magazijnen openen, waarmee de capaciteit sterk wordt opgedreven.