De Britse websupermarkt Ocado heeft de wind in de zeilen: het afgelopen halfjaar groeide de retailomzet met een vijfde en bovendien werd Auchan een nieuwe afnemer van zijn technologie.
Definitieve shift naar online
Ocado had eerder al gezegd dat de pandemie had geleid tot een permanente verschuiving naar online winkelen: daardoor steeg zowel de vraag naar zijn kruidenierswaren – verkocht in samenwerking met Marks & Spencer – als naar zijn technologie, die retailers e-commerceoplossingen biedt.
De detailhandelsinkomsten van Ocado stegen met 19,8% tot 1,2 miljard pond (1,4 miljard euro) in de zes maanden tot 30 mei. Aan het eind van de periode telde het bedrijf 777.000 actieve klanten, een stijging van 22% ten opzichte van vorig jaar, meldt The Guardian.
Naarmate de coronabeperkingen werden versoepeld, nam de gemiddelde orderwaarde wel af. Niettemin bleef de onderneming ook in die periode nieuwe klanten aantrekken, zei topman Tim Steiner. “Nu we op weg zijn naar een post-Covid-19-tijdperk, wordt het steeds duidelijker dat het landschap voor kruidenierswaren wereldwijd voorgoed is veranderd”, voegde hij eraan toe.
Tien partners
Ocado heeft ook een overeenkomst gesloten met Auchan om de online activiteiten van de Spaanse dochter Alcampo verder te ontwikkelen. Er zal onder meer een nieuw gerobotiseerd magazijn komen in Madrid, dat gebruik zal maken van de technologie en software van Ocado. Het distributiecentrum zou operationeel moeten zijn in de loop van 2024, schrijft LSA.
Wereldwijd heeft Ocado nu al tien partners die beroep doen op zijn e-commerceoplossingen. In Frankrijk werkt de websupermarkt reeds samen met Groupe Casino, die de technologie inzet voor het het klaarzetten van online bestellingen voor Casino, Monoprix en Naturalia.
Volgens Steiner kan de nieuwe overeenkomst met Auchan op termijn ook nieuwe kansen bieden tot verdere samenwerking met de Franse retailer.