Met kortingen van 70% op een pot van 950 gram Nutella veroorzaakte het Franse Intermarché in januari vorig jaar flink wat deining. Maar de rekening volgde: de supermarktketen kreeg een boete van 375.000 euro.
Verkoop met verlies
“De vier goedkoopste weken van Frankrijk”: met deze stunt opende Intermarché het jaar 2018. Kortingen tot 70% op grote merken als Perrier, Pampers Baby-Dry, Carte Noire-koffie en Nutella, veroorzaakten toen een grote toeloop in de winkels en leidde hier en daar zelfs tot vechtpartijen tussen koopjesjagers. Er kwam dan ook veel kritiek, niet in het minst omdat verkoop met verlies in Frankrijk verboden is – net als in België.
Al gauw gaf de retailer toe dat de acties niet houdbaar waren. “We zijn nu verplicht om te stoppen met de kortingen tot 70%”, verklaarde topman Thierry Cotillard. “We hadden deze reacties niet verwacht, maar we kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor het gedrag van anderen.” Intussen zijn zulke kortingen overigens onmogelijk gemaakt: een nieuwe Franse wetgeving beperkt namelijk stuntpromoties.
Zopas bleek bovendien dat Intermarché niet ongestraft wegkwam met de actie: de keten heeft een boete van 375.000 euro betaald, zo blijkt uit het jaarverslag van de DGCCRF, de Franse administratie die verantwoordelijk is voor concurrentie, consumptie en fraudebestrijding.