20 tot 30 winkels op termijn
Volgens zakenkrant De Tijd gaat de eerste broodjeszaak in het station van Sint-Niklaas al volgende maand open. “In september komen er ook luxebroodjeszaken in de stations van Hasselt en Zottegem. Later is het station van Leuven aan de beurt’, laat Barend Kuenen, de directeur van de buitenlandse activiteiten van NS Stations, optekenen.
De Nederlanders komen trouwens niet alleen met broodjeszaken, ze denken ook aan kleine gemakswinkels in Belgische stations. “We geloven in de opkomst van de convenience store, de gemakswinkel”, bevestigt Barend Kuenen het nieuws aan Trends. “Twintig tot dertig winkels zijn nodig om voldoende schaalgrootte te hebben in een land”, aldus de Nederlander.
Met de hulp van Albert Heijn?
In Nederland werkt de spoorwegmaatschappij voor die kleine gemakswinkels samen met Albert Heijn, een keten die net is gestart met de verovering van de Belgische markt. “Ons aanbod zal afgestemd zijn op wat de Belgische consument wil. Als we merken dat Albert Heijn kan voorzien in de behoefte van de reiziger, zou de keten zeker een kandidaat kunnen zijn. Toch is een Belgische speler misschien wel veel beter”, zegt Kuenen.
De NMBS zelf heeft geen retailactiviteiten, maar spreekt als eigenaar van de stations natuurlijk wel een aardig woordje mee. “Het aanbod moet inspelen op reizigers die niet veel tijd hebben. We zoeken een goede mix van allerlei soorten winkels”, aldus nog Leen Uyterhoeven, woordvoerder van de NMBS Holding.