Colruyt heeft de app Apporto gelanceerd, waarmee klanten die minder mobiel zijn in contact kunnen komen met andere mensen die hun boodschappen willen doen. De app is volledig gratis en dient vooral een sociale functie.
Klanten regelen alles
“Het platform brengt de bestaande 4 miljoen klanten van Colruyt Group samen in een sociaal netwerk waar je digitale boodschappenlijstjes kan delen met elkaar”, zegt Frans Colruyt aan GVA. Klanten kunnen via de app hun boodschappenlijstje delen met mensen die zich op de app hebben aangemeld als persoonlijke shoppers. Daarbij bepalen beide partijen volledig zelf waar en wanneer ze willen leveren of ontvangen, en hoeveel de vergoeding bedraagt. “De klanten regelen alles. Wij faciliteren de dienst. Het is niet de bedoeling dat onze medewerkers de producten gaan klaarzetten.”
Colruyt ziet een aantal voordelen aan de app: om te beginnen heeft die vooral een sociale functie, maar het is ook een hulp voor mensen die gewoon geen zin hebben om naar de winkel te gaan. “Voor tweeverdieners met een druk huishouden of minder mobiele mensen wordt winkelen een opgave.” Om mensen zonder smartphone niet uit te sluiten, denkt Colruyt ook aan een hulplijn met een gelijkaardige invulling.
Shoppen voor André
Colruyt is trouwens niet de enige die de sociale functie van de supermarkt wil inschakelen: supermarkt Select uit Lauwe heeft immers een gelijkaardige service. Met ‘Shoppen voor André’ roept die klanten immers op om boodschappen te doen voor minder mobiele mensen.
“Aan de ene kant heb je de mensen die niet zo goed ter been zijn of die geen tijd hebben om naar de winkel te komen. Aan de andere kant zoeken wij onder onze klanten mensen die de boodschappen willen rondbrengen. We zoeken een match en krijgen zo de boodschappen bij de klanten. De rest regelen ze in principe zelf”, legt Céline Huysentruyt van Select uit aan De Standaard.
In tegenstelling tot bij Colruyt krijgen de vrijwilligers in Lauwe wel een vaste vergoeding van 1 euro per levering.
“Webshop niet haalbaar”
De supermarkt vindt de sociale functie van de service bijzonder belangrijk, maar ziet het ook als de ideale manier om op te tornen tegen de webshops van de grote ketens. “We moeten mee met het online gebeuren maar een webshop is voor ons financieel niet haalbaar. Daar wilden we een mouw aanpassen.”