Amper elf maanden na de vorige kapitaalronde laat de Belgische webshop Kazidomi, specialist in gezonde en biologische producten, zich opnieuw omringen met nieuwe aandeelhouders. De kapitaalinjectie bedraagt dit keer zes miljoen euro.
Complementaire partners
Het is al de vierde kapitaalronde van Kazidomi, sinds de oprichting in 2016 door Emna Everard en Alain Étienne. De voorbije twee jaar ging het telkens om zo’n 1 miljoen euro, dit keer keer ligt dat bedrag met 6 miljoen euro beduidend hoger. Volgens de oprichters zijn dergelijke operaties echter noodzakelijk. “We hebben inderdaad veel cash nodig, maar het is ook eigen aan e-commerce”, legt medeoprichter Étienne uit aan L’Echo. “Dit jaar hebben we lang in het groen gezeten. Als we de marketingkosten die verband houden met onze groeiambities verlagen, komen we weer in evenwicht. De vraag is hoe ver we willen gaan.”
Het verse kapitaal komt gedeeltelijk van nieuwe investeerders: IFJ is een Belgisch fonds, met onder meer belangen in het Brussels Beer Project, restaurantketen The Huggy’s Bar en chocolatier Galler. Het Amerikaanse FJ Labs heeft een heel ander profiel en investeert vooral in technologische projecten. Het fonds heeft onder meer aandelen van Alibaba en BlaBlaCar, een online marktplaats voor carpooling, in portefeuille.
Door de nieuwe kapitaalverhoging verliezen de twee oprichters wel hun meerderheidspositie in het bedrijf. “We zitten net onder de meerderheid, maar we hebben vertrouwen in onze aandeelhouders. Bovendien zit Emna’s oom [Eric Everard, CEO van Easyfairs] ook in het kapitaal. Samen hebben we nog steeds de meerderheid”, legt Étienne uit.
Nederlandstalige markt veroveren
Met de verse financiële middelen wil het bedrijf de aanhoudende groei ondersteunen. De voorbije jaren ging de omzet telkens maal drie. Voor 2020 verwacht de onderneming een omzet tussen de 8,5 en 9 miljoen euro. Frankrijk is op dit moment veruit de belangrijkste markt, maar Kazidomi wil de blik nu ook op de Nederlandstalige markt (Vlaanderen en Nederland) richten. Nadien komen Duitsland en de Scandinavische landen aan de beurt.
Zoals alle e-commercebedrijven heeft het bedrijf kunnen profiteren van de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende hausse in online verkopen. Toch nuanceert Étienne de effecten: “Over vijf jaar zullen we niet zeggen dat ons succes voortkomt uit dit covid-jaar. De situatie was niet gemakkelijk. Ons budget is explosief gestegen. We moesten tijdelijke krachten aannemen, bpost verhoogde zijn prijzen, sommige klanten kregen verkeerde leveringen”. De crisis heeft de zaken wel versneld, geeft Étienne toe. “We hebben klanten mogen verwelkomen die we anders misschien pas over twee jaar hadden kunnen bereiken.”