In de Hoogstraat in Antwerpen vinden kleine start-ups die verse voeding verkopen binnenkort ruimte om hun concept uit te proberen. De indoormarkt opent de deuren in de voormalige De Krak en biedt plaats aan twintig pop-upzaken.
Zelfgemaakte voeding
Volgende week neemt de Hoogstraat definitief afscheid van koopjesmagazijn De Krak, maar lang zal het pand in de populaire winkelstraat niet leegstaan: ondernemer Michel Strybosch en een anonieme zakenpartner toveren de ruimte van veertig op acht meter binnenkort om tot een nieuwe indoormarkt, die ruimte wil bieden aan startende ondernemers die het succes van hun product willen uittesten.
Antwerp Market mikt vooral op verse voeding, lokaal geproduceerd door kwekers die hun producten zelf aan de man willen brengen. “Voor tien van de twintig units hebben we al een partner gevonden,” vertelt Strybosch: “Zo zal er iemand zelfgemaakte confituur verkopen, maar ook fruitsla, soep en geitenkaas van eigen productie zullen er te krijgen zijn.”
Duwtje in de rug voor starters
Ook andere concepten zijn welkom, want de ruimtes worden flexibel ingericht, op maat van pop-upzaken die er voor korte of lange termijn een thuisbasis kunnen vinden. De initiatiefnemers huren zelf het pand van De Krak, maar bieden weekcontracten via onderverhuur aan voor 450 euro per week. De twee willen start-ups ook helpen, met een financieel duwtje in de rug of de boekhouding. “En met Antwerp Market hopen we toch ook een tegenbeweging te creëren die de Hoogstraat opnieuw leven inblaast”, besluit Strybosch.
Antwerp Market geeft op zaterdag 28 en zondag 29 april een openingsfeest met live muziek van de groep Filet d’Anvers.