De overnamegesprekken tussen Carrefour en Couche-Tard zijn afgebroken. Beide bedrijven bekijken wel hoe ze in de toekomst nauwer kunnen samenwerken.
Voedingssoevereiniteit
Zaterdagavond meldden Carrefour en Couche-tard in een gezamenlijke verklaring dat ze de besprekingen over een mogelijke overname hadden stopgezet “in het licht van de recente gebeurtenissen.” Daarmee doelden ze ongetwijfeld op de tussenkomst van de Franse minister van Economie Bruno Le Maire: die noemde de Franse supermarktketen op televisie “een essentiële schakel in de voedingszekerheid van de Fransen en de voedingssoevereiniteit” en was een fervent tegenstander van de overname.
In 1999 voerde de Franse regering een decreet in om te beletten dat niet-Europese investeerders meer dan een kwart van de stemrechten van Franse beursgenoteerde bedrijven uit bepaalde sectoren, in handen konden krijgen. Het gaat dan onder meer om ondernemingen die instaan voor de “productie, transformatie en distributie” van landbouwproducten, wanneer die activiteiten bijdragen aan “doelstellingen van nationale voedselzekerheid”. De drempel van 25% werd bij het uitbreken van de coronapandemie nog verlaagd naar 10%, aangezien de crisis sommige bedrijven extra kwetsbaar zou maken voor buitenlandse overnames.
Volgens Barclays Capital was de Franse regering bekommerd over de mogelijke impact van een overname op de werkgelegenheid bij Carrefour en zijn leveranciers, inclusief de boeren. De Franse keten is de grootste Franse privéwerkgever met circa 100.000 werknemers en de op een na grootste voedingsdistributeur van het land. Bovendien staan er volgend jaar presidentsverkiezingen op het programma.
Beloftes
In een ultieme poging om Carrefour binnen te halen, zou het management van Couche-Tard vrijdagavond nochtans heel wat toezeggingen gedaan hebben aan de Franse regering. De Canadezen zouden onder meer drie miljard euro investeren in de Carrefour-winkels in de komende vijf jaar. Ook beloofde het bedrijf geen banen te schrappen gedurende minstens twee jaar en het hoofkantoor van de supermarktketen in Frankrijk te houden. Maar kennelijk was het niet voldoende om de Franse regering te overtuigen.
Carrefour en Couche-tard onderzoeken nu hoe ze in de toekomst toch nauwer kunnen samenwerken. Ze denken onder meer aan het delen van ‘best practices’ op het gebied van brandstofdistributie, de ontwikkeling van gezamenlijke aankopen, partnerschappen voor de ontwikkeling en marketing van huismerken, het delen van expertise en de lancering van innovaties om de klantervaring te verbeteren, en de optimalisatie van de productdistributie in regio’s waar beide groepen actief zijn.
Waarnemers hadden hun twijfels over de toenadering: ze zien weinig synergiepotentieel en denken dat er meer geschikte partners te vinden zijn voor Carrefour.