De Franse retailgroep Casino zag in het derde kwartaal de vergelijkbare omzet wel stijgen maar bleef ter plaatse trappelen op z’n thuismarkt. Analisten betwijfelen of de retailer zal kunnen profiteren van de nieuwe Franse lockdown.
Toeristen bleven weg
Casino boekte een omzet van 7,5 miljard euro, een stijging op vergelijkbare basis met 6,2%. Dat lijkt positief, maar op de belangrijke Franse thuismarkt kon de retailer niet groeien: de omzet stagneerde, terwijl directe concurrenten zoals Carrefour er wél een mooie groei konden optekenen, onder meer dank zij een toegenomen thuisconsumptie. In het tweede kwartaal had Casino nog een mooie vooruitgang geboekt, maar het probleem is, dat de retailer sterk actief is in Parijs en het Zuid-Westen van het land, regio’s die het tijdens de zomermaanden voor een groot deel van toeristen moeten hebben. En die bleven dit jaar weg. Wel zag Casino een sterke groei voor bio (+8%) en voor online boodschappen (+44%). In Latijns-Amerika steeg de vergelijkbare omzet met 11,6%, maar dat cijfer wordt gekleurd door een hoge inflatie.
Dank zij productiviteitswinst en kostenbesparingen verbeterde het bedrijfsresultaat wel significant. Dat is niet onbelangrijk, want de prioriteit voor Casino blijft de afbouw van de hoge schuldenberg. De vraag is of Casino in het vierde kwartaal mee zal kunnen profiteren van de nieuwe lockdown die zopas werd afgekondigd in Frankrijk. Analisten lijken dat te betwijfelen: de verschillende formules van de groep (naast de gelijknamige hyper- en supermarkten ook Géant, Monoprix en Franprix) kampen namelijk met een ongunstig prijsimago.