Dalende koopkracht
De distributeur uit Halle geeft zelf te kennen dat de consument de laatste maanden meer dan ooit de vinger op de knip houdt en ziet naar eigen zeggen een sterke verandering in het aankoopgedrag, onder invloed van de dalende koopkracht. In samenwerking met de leveranciers kiest de keten dan ook voor een bijkomende (symbolische) korting van 3% op een selectie van een vijfhonderdtal referenties, die om de twee weken zal wijzigen.
Welke producten de bijkomende korting genieten, kan de consument terugvinden op de Colruyt-website of aan een speciale aanduiding in de winkelrekken. Bovendien krijgen klanten een gepersonaliseerde folder met daarin de voor hen mogelijk ‘relevante’ aanbiedingen.
Prijzenoorlog losgebarsten
De strijd om de consument is duidelijk losgebarsten. Het aantal promotieacties bij Colruyt is sinds verleden jaar met liefst 31% gestegen – wat de distributeur uit Halle de titel “actiekampioen” heeft opgeleverd – maar ook de andere spelers in Belgie voeren de druk op de prijzen op. “Tegenwoordig zijn bijna alle producten in de winkelrekken wel op de één of andere manier afgeprijsd,” reageert Jorg Snoeck.
“Delhaize heeft met zijn golven van prijsverlagingen de frequentie van prijsacties opgedreven, terwijl Albert Heijn in ons land doet wat het beloofd had: een flinke stok in het hoenderhok gooien. En ook Colruyt is het zijn klantenbelofte natuurlijk verschuldigd hard te reageren.”
Sommige retailspecialisten zien in deze actie bovendien de hand van Frans Colruyt, de voormalige topman van Spar Retail die na een sabbatperiode het roer heeft genomen over de retailactiviteiten van de Colruyt Groep. Wil hij zich met deze prijsverlagingen meteen kenbaar maken bij consument én concurrent?