De biologische groothandel Marma heeft Bioshop overgenomen, een label dat zelfstandige biowinkeliers verenigt. Het bedrijf neemt zelf ook winkels over die anders zouden sluiten bij gebrek aan opvolging.
Belgisch en lokaal
De familie Portauwe, de eigenaars van bio-grossier Marma, heeft het BioShop-label overgenomen. Ze wil de vereniging van zelfstandige biowinkels nieuw leven inblazen en de winkeliers ondersteunen op het vlak van logistiek, klantenbeheer, voorraadbeheer, marketing, productgamma en winkelinrichting. Dat is nodig, nu de consumentenbestedingen onder druk staan.
“Bio was lang een groeimarkt, en zeker tijdens de pandemie gingen de zaken goed,” zegt algemeen directeur Steve Portauwe hierover aan RetailDetail. “Maar daarna volgde er een terugval, terwijl de loon- en energiekosten stegen.” De grossier kent de sector door en door: “Er zijn nog zowat 650 zelfstandige biowinkels in België. Met Marma zijn we bij de meesten onder hen leverancier. We zien dat het hen vaak ontbreekt aan data over hun winkel- en voorraadbeheer. Met een geïntegreerd kassasysteem kunnen we hen ondersteunen. We willen bio Belgisch en lokaal houden.”
Overnames
Marma gaat ook mee het bad in en investeert zelf met het recent opgerichte Ecoretail BV in de overname van winkels onder het Bioshop-label. De focus ligt op winkels die het moeilijk hebben of die anders zouden sluiten omdat de eigenaar ermee ophoudt. Dat begon met Moedertje Natuur in Kessel-Lo, gevolgd door Biovita in Aarschot en Den Teepot in Brussel. “We hebben telkens ons kassasysteem geïmplementeerd en het assortiment aangepast, met meer verse producten. Dat loopt erg goed, we zien omzetstijgingen tot 50%.”
Zopas nam Ecoretail een vierde winkel over: De Biotheek in Sint-Niklaas. “Er zullen er nog volgen, we blijven geregeld vragen krijgen van onze klanten om de mogelijkheden te bekijken,” aldus Portauwe. Voor zelfstandige winkeliers biedt Marma samenwerking op drie verschillende niveaus: van een laagdrempelige ondersteuning op het vlak van marketing en assortiment tot een volwaardiger franchisecontract met kassasysteem, planogrammen en meer. Marma heeft recent ook de website Bioshop.be vernieuwd.
Kentering ingezet
Er zijn nu vijftien Bioshop-winkels in België. Dat de meeste van die winkels eerder klein zijn, vormt een uitdaging maar biedt ook kansen. De markt verandert snel, met een groter belang voor vers en ultravers, terwijl veel biowinkels van oudsher meer nadruk legden op droge voeding en voedingssupplementen.
Na enkele moeilijke jaren ziet Marma dat een kentering voor de biomarkt is ingezet: “De eerste maanden van dit jaar zagen we opnieuw een groei van rond de 30%. Het moeilijkste ligt achter ons. Als je bedenkt dat het marktaandeel voor bio in Vlaanderen slechts 3% bedraagt, tegenover 6% in Wallonië, dan is er nog veel groeipotentieel.” Ook de stikstofproblematiek kan de biomarkt nieuwe impulsen geven, denkt Portauwe. Landbouw moet immers duurzamer.