Met deze prijsverlagingen van gemiddeld 7 procent werkt Delhaize verder aan zijn strategie die werd uitgezet in het “Excel 2008-2010”-programma: de prijzen verlagen, maar toch zijn hoge imago van hoge kwaliteit behouden. Dat werd in 2007 aangenomen als antwoord op het marktleiderschap van Colruyt, en is door de opeenvolgende economische crisissen alleen maar belangrijker geworden.
Nieuwe golf van prijsverlagingen best mogelijk
Bovendien komen er in de toekomst waarschijnlijk nog nieuwe prijsverlagingen: dat had Delhaize alvast beloofd bij de voorstelling van de – enigszins teleurstellende – jaarresultaten begin deze maand. Toch mag dit zeker niet gezien worden als het begin van een prijzenoorlog, zoals analisten na de eerste golf van prijsverlagingen al hadden opgemerkt.
Delhaize ontkent immers dat de nieuwe prijsverlagingen, met uitschieters tot 13%, een reactie zijn op de komst van Albert Heijn naar België. “We geloven in onze eigen strategie. We gaan die niet aanpassen voor de komst van een nieuwe speler“, vertelde een woordvoerder aan Gazet van Antwerpen.