Exit Europese topman
Half februari kondigde investeringsgoeroe Warren Buffett de overname aan van ’s werelds bekendste ketchupmerk, Heinz. Buffetts investeringsvehikel Berkshire Hathaway legde toen samen met de Braziliaanse investeringsgroep 3G Capital omgerekend 28 miljard euro op tafel. 3G Capital, dat ook al belangrijke participaties aanhoudt in AB InBev en Burger King, kreeg tegelijk de operationele touwtjes in handen.
Meteen na de definitieve en volledige overname op 7 juni benoemde Jorge Paulo Lemann, de “baas” van 3G Capital, Bernardo Hees tot nieuwe CEO van Heinz. Hees, de voormalige CEO van Burger King, kwam in de plaats van William Johnson, die vijftien jaar lang aan het hoofd van Heinz had gestaan.
Diezelfde Hees heeft nu de grove borstel door het managementteam gehaald : elf kaderleden vliegen de laan uit. Onder hen de “president Europe”, Dave Woodward: hij wordt opgevolgd door Matt Hill, totnogtoe verantwoordelijk voor Heinz in Groot-Brittannië en Ierland.
Interne promoties
Matt Hill is niet de enige die intern promotie maakt. Op de operationeel directeur na, die overkomt van bij America Latina Logistica, bestaat het gloednieuwe managementteam stuk voor stuk uit mensen die hun strepen intern verdienden.
“Deze transitie illustreert de kracht van meritocratie”, onderstreept Bernard Hees. “De vele interne promoties en benoemingen van vandaag bewijzen hoezeer dit bedrijf gefocust is op het belonen en het promoveren van de beste talenten“.