Het sociale conflict bij Delhaize flakkert weer (een beetje) op nu de vakbonden erin geslaagd zijn het verbod op blokkades op verschillende plaatsen te laten opheffen. De retailer voert intussen volop gesprekken met kandidaat-overnemers én verhoogt de marketinginspanningen.
Sollicitatiegesprekken lopen
De afgelopen dagen waren er opnieuw stakingsacties in verschillende Delhaize-supermarkten, vooral in Brussel en Wallonië. Woensdag bleven twee winkels gesloten, in het Waals-Brabantse Genval en in Fragnée in de provincie Luik. Donderdag blokkeerden actievoerders supermarkten in Luik en in Antwerpen (Berchem). De Luikse winkel ging weer open na tussenkomst van een deurwaarder, maar in Berchem kon die enkel een vaststelling doen: daar geldt immers niet langer een verbod op blokkades, nadat de vakbonden met succes naar de rechtbank stapten. Zo’n verbod geldt wel nog in Brussel, Henegouwen, Luik en Waals-Brabant.
Waar Delhaize intussen staat met het plan om 128 winkels te franchiseren? “We voeren momenteel sollicitatiegesprekken met alle kandidaten“, zegt woordvoerster Karima Ghozzi aan La Libre. “We hebben één tot meerdere kandidaten voor elke winkel en het is belangrijk voor ons om de ideale kandidaat te vinden. Op dit moment is er dus nog geen getekend contract”. Dat kan ook niet, want de opzegtermijn voor de huidige cao loopt nog tot half augustus. Pas daarna kan de retailer daadwerkelijk overgaan tot de verkoop van de winkels.
Groei voor thuisbezorging
Hoe groot intussen de commerciële schade is voor Delhaize, als gevolg van het aanhoudende sociale conflict, valt moeilijk te becijferen. De retailer doet grote inspanningen om klanten weer te verleiden, nu alle winkels (meestal) weer open zijn. Er loopt bijvoorbeeld een grote Minions-spaaractie, er zijn veel ‘1+1 gratis’-stuntpromoties, er zijn campagnes op televisie, in de geschreven pers en op sociale media.
“De acties met gratis levering en de korting van 5 euro hebben een positieve invloed gehad op het behoud en de terugkeer van klanten bij ons”, aldus Ghozzi. Veel klanten die voorheen gebruik maakten van de afhaaldienst hebben sindsdien gekozen voor thuisbezorging. Sommige klanten maakten de shift van een geïntegreerd filiaal naar een gefranchiseerde winkel. Een deel van de klanten blijft weg uit solidariteit.