Een nieuwe naam in de wereld van de betere ‘fast casual’-horeca, Nobi, wil het verschil maken met verse en gezonde voeding, maar ook met inspiratie voor persoonlijke groei. Een tweede vestiging opende zopas in het centrum van Antwerpen.
Helderheid van geest
Nobi focust op vier productgroepen: verse sappen die ter plaatse worden gecentrifugeerd, sushi, poké bowls en platbrood. Alles wordt dagvers bereid, voor de ogen van de klanten, met kwalitatieve ingrediënten: yoghurt van de boer, vers afgebakken brood… “We brengen een iets betere kwaliteit dan de doorsnee ‘fast casual’-keten, maar we zijn niet duurder. Hier heb je al een volwaardige maaltijd vanaf zo’n 15 euro,” zegt oprichter Luc Philips die ook CEO is van 4Retail, een bedrijf dat gelicentieerde voedingsproducten ontwikkelt voor de supermarktbranche in categorieën als ontbijtgranen, koekjes en pasta.
Zijn motieven gaan verder dan het puur zakelijke. Nobi serveert niet allen voordelig geprijsde, gezonde voeding, maar wil ook voedsel voor de geest aanbieden. “Gezond eten bezorgt je meer helderheid van geest, dat heb ik zelf ervaren. Nobi betekent ‘groei’ in het Japans en ‘wij’ in het Latijn. We lopen als mensen tegen de limieten van onze ratio”, gelooft Philips. “Met inspirerende quotes willen we ook persoonlijke groei stimuleren. Daarom de levensboom in het merkbeeld van Nobi.” Met de stichting Nobi Inspirations gaat de ondernemer ook boeken uitgeven en lezingen organiseren.
365 dagen per jaar open
De Antwerpse vestiging bevindt zich op het gelijkvloers van de Antwerp Tower op de De Keyserlei, waar nog andere streetfoodconcepten gevestigd zijn: Starbucks, Wagamama, V Pizza, Black & White Burger, Hawaiian Poké Bowl… Het restaurant heeft een veertigtal zitplaatsen, plus nog eens 24 op het terras. De foodbar is dagelijks open van 10u00 tot 21u30, dus vanaf laat ontbijt tot en met het avondeten. Nobi mikt op 175 à 250 klanten per dag voor eat-in, take-away en delivery en verkiest locaties met veel passage. Dat zit hier wel goed: de De Keyserlei heeft een trafiek van tot 40.000 voorbijgangers per dag.
Dit is pas de tweede vestiging, na een eerste, kleinere kiosk in de food court van het Waasland Shopping Center in Sint-Niklaas, maar de ambitie is wel degelijk om een keten uit te bouwen: “We gaan de formule nu eerst operationeel en financieel op punt stellen, daarna moet er een uitrol volgen in franchise. Ik hoop tegen de zomer met meer nieuws te komen.”