Nog slechts in één Walmart op vijf
Toen Newtree, fabrikant van chocolade ‘met een toegevoegde waarde’ (zoals anti-oxiderende, relaxerende of digestieve eigenschappen), eind september 2009 aankondigde dat het een deal had gesloten met ’s werelds grootste distributeur Walmart, begon het jonge Belgische bedrijf aan een groeispurt van formaat. Vandaag, bijna drie jaar later, is Newtree al te koop in 5.000 winkels in Europa en de Verenigde Staten.
Vorig jaar kreeg dat Amerikaanse succesverhaal plots een flinke knauw, moet het bedrijf nu toegeven bij de bekendmaking van zijn zwakke jaarresultaten. Realiseerde Newtree in 2010 nog een omzet van 5,49 miljoen euro (een stijging met 11% tegenover het jaar voordien, “dankzij Walmart”), dan zakte de omzet in 2011 terug tot 4,75 miljoen euro.
“Onze Belgische markt bleef groeien. We hebben daarentegen onze omzet bij Walmart zien dalen, nadat deze laatste besliste om de verkoop van premiumchocolade te beperken tot 20% van zijn winkels in de Verenigde Staten”, zegt oprichter Benoît De Bruyn in de Franstalige zakenkrant L’Echo. “Die daling verklaart quasi volledig onze negatieve groei in 2011.”
Eerste flagshipstore geopend
Bij Newtree laten ze zich door deze tegenslag echter niet uit hun lood slaan, laat staan dat ze zouden overwegen Amerika de rug toe te keren. De voorbije maanden werkte Newtree integendeel in het grootste geheim aan zijn nieuwste concept, de Newtree Cafe & Chocolate Shop. Het werd een “retailbistro” of “flagshipcafé”, die een kleine week geleden officieel de deuren opende in ‘downtown’ San Fransisco.
Trouw aan de fairtrade-bedrijfsfilosofie werd de bistro-chocoladeshop volledig opgetrokken uit duurzame materialen. Behalve het volledige gamma Newtree-chocolade kan de bezoeker er ’s ochtends en ’s middags ook terecht voor een ontbijt of lunch, met biologisch brood en gebak, soep, salades, broodjes en dergelijke meer.
“We willen op die manier een directe sensoriële ervaring bieden rond de Newtree-producten”, aldus nog Benoît De Bruyn, die spreekt van een “strategisch zeer beloftevol platform” en luidop droomt van een heuse keten. De eerste Amerikaanse chocoladefans zijn alvast razend enthousiast.