De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten.
Omzet stabiel, winst gedaald
De groei die Metro in zijn eerste jaar zonder de non-foodketens Media Markt en Saturn (nu gebundeld in Ceconomy) wist op te tekenen, is miniem: de omzettoename van 1,6% tot 37,1 miljard euro is vooral te danken aan positieve wisselkoerseffecten. Op vergelijkbare basis ging de omzet maar een half procent omhoog.
Groothandel Metro neemt met voorsprong het grootste deel van de groei voor zijn rekening: daar ging de omzet er met 3% op vooruit. De omzetten bij warenhuisketen Real zijn daarentegen nog steeds dalende (er werden ook winkels gesloten) en in sommige landen blijft zelfs de situatie bij Metro problematisch: de winstgevendheid daalt er in België, Nederland en Rusland.
Zonder de uitzonderlijke opbrengsten naar aanleiding van de splitsing kwam de winst wel positief uit op 583 miljoen euro ten opzichte van 495 miljoen euro winst vorig jaar. Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam gelijk uit met de 1,1 miljard euro van een jaar eerder.
Klaar voor nieuwe groei na bewogen jaar
Toch blikt Metro, voortaan het holdingconcern voor alle food- en supermarktactiviteiten van Real, Makro en Metro, positief terug. Bestuursvoorzitter Olaf Koch noemt het voorbije gebroken boekjaar 2016/2017 een transitiejaar en wil het groeitempo gaan opvoeren. “Het was één van de meest bewogen en strategisch belangrijke jaren in de geschiedenis van Metro. Met de beursnotering van het nieuwe Metro hebben we het fundament gelegd om nog meer focus, innovatie en groei te leveren. Uiteindelijk zal dit ook ons operationele verdiencapaciteit verbeteren”, klinkt het.
Volgend jaar rekent Koch op een omzetgroei van 1,1%, terwijl ook de winstgevendheid flink naar boven moet: het brutobedrijfsresultaat kan, zonder wisselkoerseffecten en vastgoed, volgens Metro met liefst 10% naar boven. Dat moet vooral komen door de service naar horecaklanten toe uit te breiden en door in te zetten op digitalisering.