Heineken krijgt na vijftien jaar een nieuwe CEO: Jean-François van Boxmeer geeft de fakkel door aan de Nederlander Dolf van den Brink. Volgens de Belg is de tijd rijp om de nieuwe generatie aan zet te laten.
Omzet en volume verdubbeld
De 58-jarige Mechelaar Jean-François van Boxmeer stopt in juni als topman van Heineken. Hij stond niet alleen vijftien jaar lang aan het hoofd van de brouwerijgroep, maar doorliep ook heel zijn carrière in het Nederlandse bedrijf: van pas afgestudeerde econoom in 1984 tot nu, Van Boxmeer beklom er alle trappen van de carrièreladder.
Onder zijn leiding verdubbelde de omzet van Heineken: van bijna 11 miljard euro in 2005 naar meer dan 22 miljard in 2018, goed voor een volume van 234 miljoen hectoliter. De Nederlandse brouwer groeide zo uit tot de op één na grootste ter wereld, alleen voorgegaan door het Belgische AB InBev.
De groei is mede te danken aan investeringen in de Aziatische markt: het was Van Boxmeer die in 2012 voor de overname van Asia Pacific Breweries, bekend van het Tiger-bier, zorgde. Als beloning krijgt Van Boxmeer op 1 juni een plaatsje als niet-uitvoerend lid van de raad van bestuur bij de Nederlandse drankengroep.
Het juiste moment
Nu is “het juiste moment gekomen” om de fakkel door te geven aan een nieuwe generatie, maakt Van Boxmeer nu bekend. Hij wordt opgevolgd door de 46-jarige Nederlander Dolf Van den Brink, die zelf ook al 22 jaar bij Heineken werkt.
Momenteel staat Van den Brink aan het hoofd van de activiteiten in Azië. Ook hij begon als trainee bij Heineken (in 1988), alvorens zich op te werken tot commercieel directeur van de Congolese activiteiten (waar ook Van Boxmeer zijn sporen verdienden). Hij werd later algemeen directeur voor Heineken USA (2009) en Mexico (2015) alvorens twee jaar geleden naar de Aziatische tak te verkassen.
Mits goedkeuring van de algemene aandeelhoudersvergadering, maakt Dolf Van den Brink vanaf 23 april deel uit van de raad van bestuur. Hij wordt dan tot 1 juni klaargestoomd voor zijn rol als CEO door zijn voorganger Van Boxmeer.