De volgende twee jaar opent zowat elke week een nieuwe Aldi openen in Groot-Brittannië. De sterk groeiende discounter wil er nog honderd nieuwe winkels.
Uitdager wint terrein
Aldi Süd lanceert een offensief op de Britse markt: de supermarktketen investeert nog eens een miljard pond in de opening van honderd nieuwe vestigingen. Die moeten er binnen de volgende twee jaar komen, wat betekent dat ongeveer elke week een nieuwe Aldi de deuren zal openen. Het zou de Britten 5.000 nieuwe jobs opleveren.
Discounters Aldi en Lidl maken al jaren een sterke opgang in Groot-Brittannië. Vandaag heeft Aldi Süd er 840 winkels en is de Duitse supermarktketen de vijfde grootste speler, maar bij de ‘grote vier’ concurrenten remt de groei af.
Het expansieplafond is zowat bereikt, zien Tesco, Sainsbury’s, Asda en Morrisons: hun marktaandelen zakken ten voordele van de Duitse uitdagers. Zeker na het afspringen van de fusie tussen Sainsbury’s en Asda (nummer twee en drie op de markt) wordt het voor de ‘inheemse’ retailers een fikse uitdaging om nog nieuwe groei te vinden.
De helft van alle Britten
Voor Aldi lijkt het plafond daarentegen nog lang niet in zicht: Brits topman Giles Hurley verklaart tegenover BBC dat de keten nog maar de helft van de Britse bevolking bereikt, en dat zou vooral komen door een gebrek aan winkels in de buurt. Tegen 2025 wil Hurley dan ook 1.200 vestigingen hebben op het eiland.
Zeker in de regio Londen ziet de discounter nog veel groeipotentieel: tegen eind 2025 wil de retailer er 100 winkels, ten opzichte van 45 vandaag. Op lange termijn moeten dat er zelfs 200 à 250 worden. Het marktaandeel van Aldi bedraagt in de hoofdstad momenteel immers maar de helft van het landsgemiddelde. De keten experimenteert er daarom met kleinere Local-vestigingen, die meer als buurtwinkels fungeren.
Ten koste van de winst
Het expansie-offensief moet niettemin ook de terugvallende winstcijfers in het VK maskeren. Hoewel de keten vorig jaar 800.000 nieuwe klanten en 11% meer omzet wist aan trekken, ging de winst met 18% achteruit. De discounter voelt er de margedruk en de agressieve prijzenpolitiek van de discounter eist zijn tol.
“Onze winst had inderdaad te lijden onder de gedane investeringen, maar Aldi is niet zoals andere supermarkten”, sust Hurley tegenover BBC. “Wij bekijken onze bedrijfsvoering op de erg lange termijn en de focus ligt zeer sterk op onze omzet, onze klanten en onze winkelaantallen. En niet op winstgevendheid op de korte termijn.”