In München opent nu ook de Duitse prijsvechter Netto een gemakswinkel waar klanten niet langs de kassa hoeven. De retailer is naar eigen zeggen de eerste levensmiddelendiscounter wereldwijd die deze technologie test.
Hybride concept
De 250 m² grote Netto Pick & Go maakt gebruik van sensoren en camera’s om de aankopen te registreren van klanten die zich aanmelden met de Netto-app op hun smartphone. Shoppers kunnen vrij producten in hun tas leggen en de winkel verlaten langs de express-uitgang zonder langs de kassa te passeren: het tegoed wordt automatisch verrekend via de betaalfunctie in de app.
Het gaat om een hybride winkelconcept: klanten die geen gebruik wensen te maken van de app, kunnen nog steeds terecht bij een bemande kassa. De technologie in deze Netto Pick & Go is afkomstig van het Israëlische bedrijf Trigo, dat recent ook al gelijkaardige winkels inrichtte voor Rewe in Keulen en voor Tesco in Londen. Het concept is GDPR-proof, benadrukt de retailer: de gegevens worden geanonimiseerd en er is geen sprake van gezichtsherkenning of andere biometrische data.
Hype in foodretail
Netto – een keten met meer dan 4000 filialen, eigendom van de groep Edeka – beweert dat het de eerste fooddiscounter ter wereld is met zo’n kassaloze winkel. Aldi Nord test in Londen al wel een automatische winkel, maar die is enkel open voor de eigen medewerkers. Begin volgend jaar zal Aldi een frictieloze pilootwinkel openen in het Nederlandse Utrecht.
Zulke kassaloze winkels zijn een echte hype in de foodretailwereld sinds de opening van de eerste Amazon Go in 2018. Sainsbury’s bijvoorbeeld test de Amazontechnologie in een van zijn winkels in West-Londen. Recent opende Carrefour in Parijs een contactloze winkel waar shoppers in tien seconden kunnen winkelen en maar tien seconden nodig hebben om te betalen – en dat zelfs zonder gebruik te maken van een app. In november pakte ook Colruyt Group uit met een eerste autonome stadswinkel in het centrum van Gent: in die OKay Direct kunnen shoppers 24/7 terecht met de Xtra-app.